23948sdkhjf

Brug for to tunnelrør

Den internationale vognmandsorganisation IRU sender opfordring til landene, der grænser op til Alperne.

»Vi behøver ikke flere beviser for, at det kan betale sig at investere i tunneler med to separate rør.«

Det siger formanden for den internationale vognmandsorganisation IRU, David C. Green i en kommentar til onsdagens tragiske ulykke i St. Gotthard-tunnel i Schweiz, hvor to lastbiler stødte sammen og brød i brand, hvorefter mindst ti mennesker mistede livet, herunder den ene lastbilchauffør.

David C. Green siger, at den eneste acceptable standard for større tunneler, er med to separate rør, som kan være med til at forebygge ulykker og lette redningsarbejdet, hvis ulykken alligevel sker.

Fjern alle restriktioner

St. Gotthard tunnelen er lukket indtil videre. Mont Blanc tunnelen, der har været lukket siden den alvorlige ulykke i marts 1999, er fortsat lukket, og dermed er der kun passage for transittrafik gennem Alperne via Brenner-passet i Østrig og Frejús-tunnelen i Frankrig.

IRU opfordrer de franske og italienske myndigheder til at genåbne Mont Blanc tunnelen så hurtigt som muligt.

Desuden beder IRU regeringerne i Østrig, Frankrig og Italien om at tage øjeblikkelige skridt til at fjerne alle unødvendige restriktioner for passage ad de resterende transitruter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156