23948sdkhjf

Vognmands forsikringsproblem er løst

Vognmand Per Pagh begik, ifølge forsikringschef hos Trekroner, den fejl, at han efter forsikringsbegivenheden konstruerede et fragtbrev. En handling som fragtkøberen ikke kan lastes for, så nu betaler forsikringsselskabet det resterende beløb for skaden.

Forsikringschef Torben Nygaard, Trekroner Forsikring blev forundret, da han i går på Lastbil Magasinets hjemmeside læste om sagen vedrørende kurervognmand Per Pagh, Lejrskov ved Kolding.

Af artiklen fremgår det, at vognmanden efter en transport, hvor godset blev skadet, udfærdigede et fragtbrev fra Danske Fragtmænd. Det viste sig siden at indeholde en begrænset hæftelse for skaden.

Det betød, at transportkøberen ikke fik dækket hele skadens omfang, da Trekroner Forsikring udbetalte forsikringsbeløbet.

Løsning fundet

"Per Pagh har forklaret mig, at fragtbrevet egentlig slet ikke eksisterede, da transporten blev udført. Det blev først konstrueret, da vi spurgte, om der forelå en skriftlig fragtaftale. En meget dårlig løsning. Hvis Per Pagh blot havde fortalt sandheden – nemlig at transporten var udført efter mundtlig aftale, så havde vores skadeafdeling selvfølgelig ikke begrænset ansvaret. Det er alene sket på grundlag af den aftale, vi blev informeret om, at parterne havde indgået. Jeg har på grund af sagens omstændigheder besluttet, at forviklingerne ikke skal komme ejeren af maskinen til last. Derfor udbetaler vi rest-erstatningen en af de nærmeste dage," fortæller Torben Nygaard.

Konstrueret fragtbrev

Da Per Pagh i januar i år flyttede en maskine til en værdi af 26.500 kroner fra Sjælland hjem til fabrikanten i Kolding, blev den ved læsningen totalskadet.

"Jeg kan ikke huske, om jeg bad Trekroner om et fragtbrev, da jeg anmeldte skaden, eller om selskabet spurgte, om jeg havde et. Men jeg tænkte, at hvis kravet er et fragtbrev for at få sagen afsluttet, så får jeg lavet et," fortæller Per Pagh.

Vognmanden tog så ikke højde for, at der er en begrænset hæftelse i Danske Fragtmænds fragtbreve til 86,66 kroner pr. kg beskadiget gods.

Maskinens vægt var ifølge fragtbrevet opgjort til 120 kg. Det betød, at Per Paghs kunde fik udbetalt 120 gange 86,66 kroner eller 10.399,20 kroner.

Snakkede om tingene

"Jeg har drøftet den konkrete sag med Per Pagh og forklaret baggrunden for vores reducerede erstatning til ejeren af den beskadigede maskine. Per Pagh har over for Trekroner oplyst, at der lå et fragtbrev til grund for transporten af maskinen. Heraf fremgår det, at Per Pagh har reduceret sin hæftelse til SDR 8,33 pr. kg. beskadiget gods," fortæller Torben Nygaard.

Forsikringschefen oplyser desuden, at det famøse fragtbrev indebærer, at der kun udbetales erstatning i overensstemmelse med den begrænsning, der fremgår af Per Paghs aftale med hans kunde. Det svarer til 10.399,20 kroner af den skade på kr. 26.500 kroner, som selskabets taksator har opgjort.

At Per Paghs ansvarsforsikring har en maksimumdækning, der er større end dette beløb, har ingen betydning i den konkrete sag.

Erkender fejl

"Jeg erkender, at jeg begik en fejl, da jeg lavede fragtbrevet, men det overraskede mig, at forsikringen ikke ville dække det fulde skadesbeløb, fordi min egen forsikring dækker skader til over 300.000 kroner," forklarer Per Pagh.

Vognmanden, der glemte at nærlæse omtalte fragtbrev, er nu færdig med at gøre brug af andres fragtpapirer. Per Pagh vil også advare sine kolleger mod at gøre det. De skal i det mindste være opmærksomme på, at de kan få problemer med dækningen, hvis uheldet er ude.

Ret et stykke af vejen

Torben Nygaard vil give Per Pagh ret i, at man skal passe på med at benytte fragtdokumenter, som man ikke kender indholdet af, og specielt de konsekvenser, det indebærer med hensyn til ansvarsbegrænsning og lignende.

"Omvendt mener jeg ikke, at Per Pagh har ret i, at han forgæves har været oppe og "slås" med os. Tværtimod er det hans egne urigtige oplysninger i form af det konstruerede fragtbrev, der har medført forviklingerne. Efter min opfattelse har Per Pagh indset det ved vores behagelige telefonsamtale, og vi har vist vores vilje til en smidig løsning ved at love udbetaling af det resterende beløb til ejeren af maskinen," pointerer Torben Nygaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063