Hul i loven er som en ladeport
”De danske vognmandsvirksomheder kan etablere sig i Tyskland, hvis de opfylder de tyske krav,” fortæller fuldmægtig i Færdselsstyrelsen, Lisette Sundien.
De danske vognmænd vil ikke få svært ved via Færdselsstyrelsen at stille med beviset for, at de opfylder kvalifikationskravet i Danmark, da de pt. driver virksomhed med tilladelser her.
Det koster cirka 50.000 D-mark at oprette et selskab i Tyskland. Det er småpenge, når der er flere til at punge ud.
Stillet over for, at det i stor stil åbner op for snyderi alt efter folks moral, hvis nyetablerede danske firmaer i Tyskland har tænkt sig at køre kurerkørsel her i landet med udlejningsbiler, siger fuldmægtigen:
”Som udgangspunkt skal de selvfølgelig overholde lovgivningen, såvel den danske som den tyske. Gør de ikke det, kan de danske myndigheder - i det her tilfælde politiet - rette henvendelse til de tyske myndigheder.”
Uden for rækkevidde
”Ved kontroller stopper vi selvfølgelig også den slags tyske køretøjer. Vi kigger efter førerens kørekort og bilens tekniske stand. Reglerne siger, at udenlandske køretøjer op til seks ton ikke skal have fællesskabstilladelse med, og vi kontrollerer ikke, om de har en national, tysk tilladelse. Det skal vi heller ikke,” påpeger politiinspektør Mogens Wilbert, Rigspolitiet København.
Inspektøren forklarer også, at det danske politi skal have en bestemt grund til at tro, at der foregår noget ulovligt, inden man kontakter kollegerne syd for grænsen.
”Det kan sammenlignes med, at hvis vi stopper en bil for at se chaufførens kørekort, og det så er i orden, så giver vi os ikke til at undersøge, om der er andet i vejen, uden at vi har mistanke om ulovligheder,” pointerer Mogens Wilbert.
I cowboyland
Vognmand Thim Christensen, Padborg mener, at tilstandene tangerer et lovløst cowboyland. Hvis han og hans danske kolleger opretter et selskab i Tyskland, som alene kører i Danmark med udlejningsbiler, så er det fuldstændig unødvendigt at hjemtage nationale tyske tilladelser overhovedet.
”Det tyske udlejningsselskab vil ikke se tilladelser, det har jeg spurgt om, og på vej til grænsen kan de tyske myndigheder ikke kontrollere, om vi er ude i privat ærinde. Bilen er tom, når den kører ind i Danmark, og den er tom igen, når den kører hjem til Tyskland, så der er ingen til at kontrollere noget som helst. Hverken de tyske eller danske myndigheder. Det er pointen i hele sagen,” påpeger Thim Christensen.