23948sdkhjf

Hele ponybranchen føler sig snydt

Sagen om de tyske udlejningsbiler med en tilladt totalvægt på seks ton handler ikke bare om unfair konkurrence fra tyskere uden fællesskabstilladelser. Den er samtidig en bombe under hele tilladelsessystemet og de danske afgifter. Det mener vognmand Thim Christensen, Padborg.

”Det her må sætte hele tilladelsessystemet under pres. Samtidig må sagen også være en bombe under det danske afgiftssystem. Jeg tror, de fleste i branchen vil føle sig røvrendt, hvis ikke politikerne straks griber ind,” påpeger ponyvognmand Thim Christensen, Padborg.

Er der ikke politisk vilje til det, så har Thim Christensen og hans kolleger i det sønderjyske nu fundet en løsning på at tage konkurrencen op med de tyske vognmænd, som kommer til Danmark og tager deres kørsel med udlejningsbiler.

Det kan tyskerne med sindsro gøre, fordi Færdselspolitiet her i landet ikke har skyggen af chance for at kontrollere, om tingene er i orden i forhold til de nationale tilladelser i Tyskland, og de skal på grund af lovsjusk ikke være i besiddelse af en fællesskabstilladelse for at køre her i landet.

Kun et spørgsmål om moral

”Det er kun vores samvittighed, der bliver afgørende for, om vi griber til den løsning, som består i, at vi lukker vores forretninger her i landet og opretter et postkasseselskab lige syd for grænsen. Så står det os nemlig frit for at leje en bil, sætte en pensionist bag rattet, sende ham tom ind i Danmark og overtage kurertransporterne og lade ham køre tom tilbage,” pointerer Thim Christensen.

Ud over at den tyske udlejningsbil, som kører godskørsel for fremmed regning, ikke skal medbringe en fællesskabstilladelse, fordi man glemte at stille krav om det, da vægtgrænsen for tilladelser blev nedsat, så er der heller ikke noget til hindrer for at Thim Christensen selv sidder bag rattet.

Der er frit slag

De danske udflyttere kan for den sags skyld også sætte en hviderusser uden arbejdstilladelse i Tyskland og med en månedsløn på 500 kroner ved roret. Bare han først entrer bilen, når den har passeret den dansk/tyske grænse.

Det danske politi kan nemlig ikke skride ind, da det er en overtrædelse af den tyske lovgivning.

”Det hele er altså kun et spørgsmål om vores moral,” påpeger Thim Christensen.

At det står danskerne frit for at udnytte en tredjelands chauffør økonomisk og fuldstændig i strid med den danske overenskomst skyldes også, at bilen kører på tysk registreringsnummer i et firma oprettet i Tyskland.

Store penge at spare

Der er mange kontante fordele for Thim Christensen og hans kolleger, hvis de har is i maven og tør udfordre tilladelsessystemet og de vægtige danske afgifter.

Ved at bruge de tyske udlejningsbiler kan de spare investeringen i et køretøjer, registreringsafgift og vægtafgift. De skal heller ikke punge ud for reparationer af bilen, når det er aktuelt.

Lønudgifterne er også minimale. Thim Christensen understreger nemlig, at man sagtens kan hyre en tysk pensionist for 50 D-mark om dagen. Det er der mange eksempler på.

De hårdt ramte, danske ponyvognmænd i Sønderjylland har nemlig snakket med flere hyrede tyske chauffører bag rattet i de konkurrerende udlejningsbiler fra Tyskland.

Så summa summarum kan danskerne ved at rykke syd for grænsen i fremtiden drive forretning for billeje, dieselforbrug plus et par hundrede kroner i gage pr. dag.

”De danske politikere og de folkevalgte nede i EU kan bare sige til, hvis det er sådan, de vil have, at tingene skal køre, for reelt kan vi ved at flytte adresse køre rundt i Danmark uden at betale en krone til den danske stat,” pointerer Thim Christensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094