23948sdkhjf

DTL-direktør: Vi har for mange regler

Ordførende direktør Michael Svane, DTL, mener, at både prøvepladesagen fra Padborg og den nu rejste sag, hvor myndighederne glemte at tage højde for at kræve fællesskabstilladelse ved indførslen af de lavere vægtgrænser i vognmandserhvervet, er tegn på, at der er for mange regler.

”Det her burde ikke komme som en overraskelse. Det havde nok været fornuftigt, hvis myndighederne havde tænkt tingene godt igennem, da man satte vægtgrænsen ned til 3,5 ton for tilladelser,” mener ordførende direktør Michael Svane, DTL.

Det er direktørens kommentar til den sag, som blev rejst på Lastbil Magasinets hjemmeside i går vedrørende kurerkørsel med tyske ponybiler her i landet.

Konkurrenterne fra naboen i syd kan nemlig frit køre rundt i Danmark i lejede biler blandt andet fra udlejningsfirmaet AVIS, uden at det danske politi kan gribe ind.

Lovgiverne glemte at stille krav om, at der skal følge fællesskabstilladelser med til internationale transporter, da man nedsatte den nationale vægtgrænsen for vognmandstilladelser til 3.500 kg.

DTL kontaktede Styrelsen

Allerede i august tog DTL kontakt til Færdselsstyrelsen om problemet. Det skete, fordi vognmandsorganisationen fik flere henvendelser fra medlemmer i Sønderjylland, som er i en alvorlig, økonomisk klemme som følge af den unfair konkurrence.

”Vi blev ringet op af en del medlemmer, som oplever den tyske kurerkørsel i grænseområdet som et problem. Læren af sagen bør være, at man tænker sig godt om næste gang. Men vi har måske for mange regler, siden sådan noget kan ske - også i forhold til prøvepladesagen fra Padborg, hvor tingene ikke var lovmæssigt i orden, da Schengen trådte i kraft,” pointerer Michael Svane.

Brev til Styrelsen

I DTL´s brev til Færdselsstyrelsen fra 14. august i år, underskrevet af erhvervsjuridisk specialkonsulent Jesper Stenbæk, påpeger DTL:

"At motorkøretøjer mellem 3,5 og 6 ton tilladt totalvægt ikke skal have fællesskabstilladelse for at udføre international godskørsel ifølge forordning 881/92. Men i henhold til direktiv 98/76 er der krav om national tilladelse for ejere af motorkøretøjer over 3,5 ton, som udfører godskørsel for fremmed regning.

Det medfører diverse uhensigtsmæssigheder.

Som eksempel kan nævnes, at lokale distributionsvirksomheder i grænseområderne, der udfører transport med biler mellem 3,5 og 6 ton tilladt totalvægt, naturligvis frit kan bevæge sig over landegrænserne.

Selve kørslen er uproblematisk, men politimyndighederne i det land, hvor virksomheden ikke er etableret, er ude af stand til at kontrollere, om virksomheden er etableret på lovligt grundlag, hvilket giver en risiko for konkurrenceforvridning gennem ulovlig kørsel.

Ganske vist åbner direktiv 98/76 mulighed for, at medlemsstaterne efter underretning til Kommissionen helt eller delvist kan undtage virksomheder, der udfører rent lokal transport med biler under 6 ton, fra det nationale tilladelseskrav, men såfremt et medlemsland udnytter denne mulighed, finder vi fortsat, at virksomheden skal være indehaver af fællesskabstilladelse, hvis den ønsker at udføre internationale transporter.

På den baggrund finder DTL, at fællesskabs-tilladelsesordningen bør ensrettes i forhold til anden national og international lovgivning på området.

DTL skal derfor anmode om Færdselsstyrelsens holdning til at der fra dansk side arbejdes på at søge fællesskabstilladelsesforordningen ændret."

Svar fra Styrelsen

2. oktober retter Færdselsstyrelsen henvendelse til Trafikministeriet om problematikken, og samme dag afgår der svar på DTL´s henvendelse. Her skriver Styrelsen blandt andet:

"Det kan ikke afvises, at der kan opstå uhensigtsmæssigheder i forbindelse med, at grænserne for tilladt totalvægt i forbindelse med tilladelseskravet er forskellige ved henholdsvis national godskørsel for fremmed regning og international godskørsel for fremmed regning inden for det indre marked.

Færdselsstyrelsen har således noteret sig DTL´s synspunkter i forhold til fællesskabstilladelsens vægtgrænser. Disse synspunkter vil blive medtaget i forbindelse med overvejelser om eventuelle tiltag i forhold til Rådets forordning 881/92."

Lastbil Magasinet følger i de kommende dage op på sagen her på hjemmesiden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063