Slap med en advarsel
Den første etiske sag hos DTL har fundet sin afslutning efter en tur omkring voldgiften.
Den ansvarlige leder hos K.S. – Transport, Struer ApS Erik Holger Hansen, Kolding, får en advarsel for sin delagtighed i de noget særprægede forretningsmetoder, som blev benyttet ved firmadriften fra adressen Vestermarksvej, Kliplev.
”Erik Holger Hansen blev tildelt en advarsel med offentliggørelse af sit navn for brud på DTL´s etiske regler,” fortæller ordførende direktør Michael Svane, DTL.
Voldgiftens kendelse svarer til den beslutning, som DTL´s bestyrelse traf på sit møde 26. marts i år, hvor man behandlede to etiske sager.
Det var dels den nu afgjorte fra Kolding og dels sagen mod vognmand Jan Larsen, Nykøbing Sj. Den sag har endnu ikke været behandlet i voldgiftsretten, men Jan Larsens etiske forseelse var i en lang periode at køre rundt med en kollegas trailer, vel at mærke uden at orientere kollegaen. Retten i Nykøbing S. takserede forholdet til 120 timers samfundstjeneste og otte måneders betinget fængsel.
Uansvarlig leder
Erik Holger Hansen, Th. Martensens Eftf. A/S Kolding sad som ansvarlig leder med fire tilladelser et års tid hos K.S., inden han lige efter årsskiftet i år trak sig fra posten.
Selskabet er nu under konkurs.
Mens Kolding direktøren stod i spidsen for firmaet, viste han sig ifølge flere af de ansatte aldrig i virksomheden, hvor der på et tidspunkt kørte flere biler registreret i et for Færdselsstyrelsen ukendt selskab og mindst én enkelt bil fra et konkursbo.
Kliplev-sagen var bare et af de uheldige forhold i vognmandsbranchen, som Lastbil Magasinet præsenterede for Trafikministeren og Vejtransportrådet. En præsentation, der førte til, at ydelsen til den ansvarlige leder i foråret blev hævet fra 5.000 kroner til 15.000 kroner pr. måned for at forhindre andre i at nedsætte sig som uansvarlig leder kun af navn.
Flere efterspil?
Om det sidste punktum nu er sat i Kliplev sagen, det er et spørgsmål, som kun Told & Skat, Holstebro, kan svare på. Og det vil den offentlige myndighed ikke.
Det er dog fakta, at der i forbindelse med optrevlingen af sagen har været foretaget ransagninger på flere adresser.
Det skyldes, at skattemyndigheden mangler indbetalinger af moms og trukken kildeskat fra de ansatte.
I øvrigt indbetalte K.S. heller ikke feriepenge til chaufførerne. De skal som bekendt falde kvartalsvis, når virksomheden er uorganiseret.