EU forordning ødelægger ponyvognmænd
Fra grænsen i syd til en streg tværs over Jylland nord for Kolding er det hårde tider for danske ponyvognmænd med biler over 3500 kilo. Nogle af dem har mistet op mod 50 procent af deres kørsel til de tyske udlejningsbiler.
Nu har de fået nok, og med vognmand Thim Christensen, Padborg, i spidsen vil de med Lastbil Magasinets mellemkomst råbe EU-parlamentariker Freddy Blak, trafikminister Jacob Buksti og medlemmer af trafikudvalget op.
Thim Christensen og hans kolleger mener, at hvis politikerne ikke straks viser vilje til at få ændret loven, så kører et helt erhverv i det sydlige Jylland lige ud over den økonomiske afgrund.
Unfair konkurrence
”Mens vi skal investere cirka en halv million kroner i vognmandskursus, tabt arbejdsfortjeneste under kurset, tilladelser og materiel, kan tyske vognmænd i lejede biler frit køre rundt uden tilladelse og tage vores kørsel,” siger Thim Christensen.
På et tidspunkt bad han under en grænsekontrol politiet om at tjekke de tyske ponybilers fællesskabstilladelse. Svaret var, at det var uden for færdselspolitiets myndighed. Trafikken er fuldt lovlig.
Det forstod Thim Christensen ikke, for i foråret rettede han henvendelse til Færdselsstyrelsen, hvor fuldmægtig Suzan Pødenphant skriftligt 22. marts lod ham forstå, at de tyske biler skal have tilladelse.
På frihjul i udlandet
Suzan Pødenphant påpeger dog over for Lastbil Magasinet, at det skriftlige svar ikke var korrekt.
For et bilag i den forordning, som fuldmægtigen henviser til, siger nemlig, at de udenlandske konkurrenter er fritaget for at have fællesskabstilladelse, når de kører i Danmark.
Til gengæld skal de have en national tilladelse, hvis de kører hjemme i Tyskland.
Det står så også de danske ponyvognmænd frit at køre i Tyskland uden fællesskabstilladelse. Men her i landet kan de bare ikke få en bil over 3.500 kilo indregistreret til godskørsel for fremmed regning, uden at de står med tilladelsen i hånden.
Smertegrænsen er nået
”Jeg må nok sige, at vi små vognmænd i det sønderjyske fra grænsen og til Kolding er meget hårdt ramt. De tyske ponybiler har næsten overtaget al kørsel hernede. En af mine kolleger gav forleden tilbud på en hastetransport fra Nyborg til Spanien med fire paller, cirka 3.000 kg. Turen skulle koste 25.000 kroner. Den gik til et tysk kurerfirma i Flensborg, som kørte den for 19.000 kroner i en tysk, lejet ponybil uden tilladelse,” forklarer Thim Christensen.
Det kan de danske vognmænd ikke konkurrere med, for når opgaven er udført, stiller tyskeren bare bilen tilbage hos udlejeren.
”Den tyske kollega skal ikke bekymre sig om at holde bilen i gang. Omkostninger har han kun, når bilen kører. Mens vi har en masse omkostninger ved at holde stille, fordi vi ikke bliver tilbudt kørsel mere. Der er så mange skæve punkter i det her, at det grænser til det rene vanvid,” mener Thim Christensen.
Lakker mod enden
Padborg vognmanden påpeger, at politikerne ikke har lang tid til at handle i, hvis de da ikke vil stemples som bødler over den danske kurerkørsel.
”Sker der ikke noget, må jeg nok erkende, at inden to år er alle biler, som kører gods for fremmed regning, på tyske hænder. Det gælder små som store biler. Jeg har en kollega i Christiansfeld, som jeg har samarbejdet med i over ti år. Han har både store og små biler. Nu oplever han, at der holder tyske ponybiler hos kunderne i Danmark for at udføre indenrigskørsel uden tilladelser. Kollegaen mener, at han har mistet over 50 procent af sin omsætning på grund af dette. Jeg er også løbende i kontakt med mange andre vognmænd, som næsten har opgivet at drive virksomhed som følge af skævheden,” påpeger Thim Christensen.
Lastbil Magasinet følger op på sagen og hører gerne fra læsere med kommentarer til problemet.
Læs også: ”Der er et smuthul i loven.”