Der er et smuthul i loven
”Der er et smuthul i loven. Fejlen er, at da direktivet af 98 blev indført, fulgte forordningen ikke med. 2. oktober kontaktede Styrelsen Trafikministeriet og gjorde opmærksom på problemet. Nu afventer vi departementets afgørelse om, hvad vi skal gøre ved det,” forklarer fuldmægtig Suzan Pødenphant, Færdselsstyrelsen.
Vognmand Thim Christensen, Padborg, nøjes ikke med at kalde den lovmæssige bommert for et smuthul.
”Det er et kæmpehul, mens vi i Danmark bliver påduttet tilladelser, så kan tyskerne komme og køre uhindret her i landet i lejede biler,” siger han.
Glemte én enkelt justering
Ifølge direktiv nr. 98/76/EF, som blev indført i dansk lovgivning pr. 1. oktober 1999, blev der stillet krav om, at den, der udfører godskørsel for fremmed regning med køretøjer med en tilladt totalvægt over 3.500 kg, skal have tilladelse dertil.
Så langt så godt. Det betyder faktisk, at alle vognmænd i EU med de nævnte køretøjer skal have nationale tilladelser for at køre i hjemlandet.
Til gengæld sov lovgiverne i køretimen, for de glemte at få forordningen, som er knyttet til direktivet, justeret. Den forglemmelse er nu ved at tage livet af vognmænd med de mindre biler i Sønderjylland.
En smutter
”Såfremt tysk etablerede virksomheder ønsker at udføre godskørsel for fremmed regning i Danmark med køretøjer og vogntog på over 3,5 ton tilladt totalvægt, skal de være i besiddelse af en gyldig fællesskabstilladelse, jfr. Forordning nr. 881/92 om adgang til markedet for godstransport i Fællesskabet, som udføres fra eller til en medlemssats område eller gennem en eller flere medlemsstaters område.”
Det var det svar, Thim Christensen i marts fik fra Suzan Pødenphant, da vognmanden rettede henvendelse til Styrelsen for at forhøre, om han og hans kolleger stiltiende skulle se på, at tyske vognmænd stillede i Danmark og kaprede deres kørsel.
Suzan Pødenphant har erkendt, at svaret var et fejlskud.
Teksten i bilag II
At svaret var grueligt fejl og netop lukker for tyskernes lovlige kørsel i Danmark uden en fællesskabstilladelse, det står i bilag II til Forordning nr. 881/92.
”Transport, der er fritaget for enhver ordning om fællesskabstilladelse og andre former for transporttilladelse: Transport af gods med motorkøretøjer, hvis tilladte totalvægt inklusive påhængskøretøjer ikke overstiger 6 tons, eller hvis tilladte nyttelast, inklusive påhængskøretøjers nyttelast ikke overstiger 3,5 tons.”
”Det er en underlig situation, og det virker ukorrekt, at forordningen ikke er fulgt med den nye vægtgrænse,” mener Suzan Pødenphant.
Ikke til at kontrollere
Hun erkender også, at det danske færdselspoliti ikke har skygge af chance for ved tungvognskontroller at fange eventuelle tyske kurerbiler, som kører rundt i Danmark.
Det kan de nemlig sagtens gøre, uden at have en national tysk vognmandstilladelse.
”Vi kan ikke rejse tiltaler for overtrædelse af de tyske regler, selv om de ikke har deres tilladelser i orden i hjemlandet. Det er en sag for de tyske myndigheder,” pointerer hun.
Lige på grænsen
Vognmand Thim Christensen kan bare ikke bruge den forklaring til noget.
”De tyske biler er tomme, når de kører ind i Danmark, og de er for det meste tomme, når de kører ud igen,” påpeger han.
Han kan nævne flere eksempler på, at tyske udlejningsbiler er observeret i Sønderjylland, hvor de læsser op hos både producenter og store, danske speditionsfirmaer.
”Vi har ved flere lejligheder ringet til det danske politi, som siger, at det kan de ikke tage sig af,” fortæller han.
En politisk sag?
Hvad vil trafikministeren, trafikudvalget og Danmarks repræsentant i Fællesskabets trafikudvalg, Freddy Blak gøre ved sagen.
Det vil Lastbil Magasinet finde ud af ved at rette henvendelse til de nævnte politikere.
”Det er i det mindste dejligt at høre, at Færdselsstyrelsen indrømmer, at der er et problem, men det haster med at gøre noget ved det, for det her er rivende galt,” mener Thim Christensen.
Læs dagens anden artikel om emnet: ”EU forordning ødelægger ponyvognmænd.”