Lastbilforhandler klager over importør
»Det er ikke mig, de rammer med det her - det er kunderne.«
Sådan siger Rasmus Larsen, Ørsted Lastvognscenter ApS, som har været autoriseret MAN forhandler på Vestfyn siden 1984. Midt i sommerferien blev han opsagt af MAN importøren med øjeblikkeligt varsel.
For godt en måned siden udsendte importøren, MAN Last og Bus A/S i Glostrup en skrivelse med følgende ordlyd:
“Til orientering er Ørsted Lastvognscenter ApS ophørt som aut. MAN forhandler. Dette betyder, at al autoriseret service-, garanti- og reklamationsarbejde for vores kunder på Fyn nu udføres hos: MAN Odense A/S, Højmevej 19, 5250 Odense SV...” Herefter fulgte en oplysning om de to nærmeste MAN forhandlere på hhv. Sjælland og Jylland.
Skrivelsen fik Rasmus Larsen til at fare i blækhuset og sende et brev til sine kunder, hvor han forsikrer, at Ørsted Lastvognscenter fortsat udfører service-, garanti- og reklamationsarbejde på MAN lastvogne og busser med originale MAN reservedele og til de hidtidige kendte priser.
EU forordning
I brevet henviser Rasmus Larsen til en EU-forordning fra 1995, som ifølge Rasmus Larsen og hans advokat skal sikre, at kunderne har mulighed for frit at vælge, om de vil have repareret hos en autoriseret eller ikke autoriseret reparatør.
Rasmus Larsen skriver videre, at sagen er indbragt for såvel EU Kommissionen - Direktoratet for konkurrence - som den danske Konkurrencestyrelse.
Videre hedder det i brevet: “Vi har endvidere noteret os, at MAN Last og Bus A/S nu er af den opfattelse, at vores kunder er blevet til MAN Last og Bus A/S’ eller MAN Odense A/S’ kunder. Vi har imidlertid ikke fået nogen henvendelse om salg af vores kundekartotek eller lignende, og så meget desto mere skal vi på det kraftigste afkræfte, at vi har overdraget vores kunder til MAN Last og Bus A/S/MAN Odense A/S.”
Misligholdelse
Hos MAN Last og Bus A/S siger salgschef Christian Barsøe, at Ørsted Lastvognscenter ApS er blevet opsagt som autoriseret MAN forhandler på grund af misligholdelse af forhandlerkontrakten.
Han ønsker ikke at uddybe, hvad der ligger i “misligholdelse”, men siger, at såvel Danmarks Automobilhandler Forening som selskabets advokat har sagt god for fremgangsmåden.
I Konkurrencestyrelsen bekræfter Dennis Olsson, at han har modtaget en klage, som efter aftale med EU skal behandles af Konkurrencestyrelsen i Danmark og ikke af EU.
Dennis Olsson kan ikke oplyse, hvornår der foreligger en afgørelse, men siger at de fleste sager afgøres af Konkurrencestyrelsen. Kun i større, principielle sager spørges Konkurrencerådet. Alle afgørelser kan ankes til Konkurrenceankenævnet.