Plads til en ekstra skovlfuld
Nyttelasten var i fokus, da Brunos Transport skulle have ny tip-opbygning på en ny fireakslet Volvo FM12.
"Vi fandt en løsning med et let aluminiumslad," siger Jørgen Nielsen fra Højbjerg Maskinfabrik A/S. Han peger på, at det lette aluminium og det, at ladet kun kan tippe bag ud, lægger vigtige kilom til nyttelasten.
Brunos Transport råder over flere biler, der kan sammenlignes med den nye Volvo. Men de er alle opbygget med trevejs tip. Så når de må melde om fuld last, kan den nye Volvo have plads til endnu en skovlfuld – mere præcist 2,7 tons ekstra.
"Bilen vil snarere køre med underlæs, end med overlæs," siger Bruno Andersen, der ikke lægger skjul på, at et vigtigt argument for at investere i den nye lette opbygning er at spille med på de regler om vægt og akseltryk, som myndighederne har stukket ud. Valget af den nye opbygning, der kun kan tippe bagud, er dog blevet truffet efter grundige overvejelser.
En lille, men vigtig detalje på opbygningen er koblingen til kærrens hydraulikslanger, som er af en ny og miljøvenlig type, så oliespild undgås. "Den er godt nok dyrere, men den er god," siger Bruno Andersen.