23948sdkhjf

Spørgsmål til Jacob Buksti

Det er ikke særligt betryggende for medtrafikanter at vide, at der kan køre ulovlige, farligt gods transporter rundt på vejen, som politiet har svært ved at kontrollere. Bladet beder derfor ministeren svare på, hvornår ADR-konventionen oversættes som lovet 9. april.

Reelt har politiet ikke de store chancer for at kontrollere, om der lurer en katastrofe lige om hjørnet i forbindelse med en farligt gods transport.

Myndigheden mangler nemlig en dansk oversættelse af den reviderede ADR-konvention, som trådte i kraft 1. juli i år.

Trafikministeren orienterede 30. marts i år folketinget om, at konventionen skulle oversættes til dansk for at sikre, at farligt gods transporterne fandt sted under betryggende forhold.

Her et halv år senere er der stadig ingen oversættelse i sigte.

Lastbil Magasinet vil derfor stille Jacob Buksti fem spørgsmål, som samtidig sendes til Søren Kolstrup (Enhedslisten), der tidligere på året var inde i sagen.

Fem spørgsmål

Er det hensigtsmæssigt, at politiet har svært ved at kontrollere, hvad der kører rundt på de danske veje?

Hvem har ansvaret, hvis der sker en ulykke med udslip af farlige stoffer, som skader miljøet og/eller befolkningen?

Satte Trafikministeren ikke en dato på, for hvornår han forventede arbejdet afsluttet i Beredskabsstyrelsen, da styrelsen fik overladt opgaven? Datoen blev nemlig ikke offentliggjort i pressemeddelelsen tidligere på året.

Trækkes afslutningstidspunktet for opgaveløsningen eventuel ud, fordi der er uenighed med EU om, hvem der skal betale for oversættelsen?

Endelig vil bladet gerne vide, hvornår politiet og andre kan få den reviderede ADR-konvention på dansk?

Spørgsmålene afsendes dags dato til trafikminister Jacob Buksti.

Emnet omtales også i artiklen: ”Hvor bliver oversættelsen af?”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109