Der bliver langt ud i krogene
Der er rigtig langt fra Viborg til Hanstholm, men står rygtet til troende, bliver det i fremtiden færdselsbetjente fra en nyoprettet afdeling i Viborg, som skal holde øje med trafikken i Hanstholm.
Det kan så igen betyde, at kontrollen - også af lastbilerne i det område, vil blive lemfældig.
Ved kontroller er lokalt kørende vognmænd ifølge Færdselspolitiet langt fra de mindst interessante, fordi det allerede nu kniber med ressourcer til at nå ud i udkanten af afdelingernes distrikter.
Samtidig frygter ansatte i Rigspolitiets Færdselsafdelinger, at med langt på arbejde vil de bløde, små trafikanter også blive nedprioriteret.
Blandt andet i forbindelse med skolestart, hvor Færdselspolitiet ved skolerne holder forældre og andre trafikanter i ørene, som træder ulovligt hårdt på speederen til fare for elever.
Utryg tjeneste
Lastbil Magasinet beskrev i går, at der p.t. er nedsat en arbejdsgruppe, som skal undersøge, hvordan fremtidens Færdselspoliti skal se ud, og hvor afdelingerne skal placeres geografisk.
Rygterne svirrer i politiets egne rækker rundt om i landet.
Mange ansatte mener, at de igangværende forhandlinger om strukturændringer er ført med skjult dagsorden, og at ledelsen allerede har bestemt, hvilke afdelinger der skal slås sammen.
Betjentene frygter, at det medfører en nedprioritering af visse opgaver samt en dårligere betjening af afkrogene i de ny, store distrikt.
Lang afstand
”Venner se på Danmarks kort.” Og det har Lastbil Magasinet så gjort, og kan påpege, at der er langt – rigtig langt - fra Viborg til Hanstholm.
Ifølge kilder går et forlydende nemlig på at lave en ny afdeling af Færdselspolitiet i Viborg.
Det vil samtidig betyde, at afdelingerne i Randers, Holstebro og Herning skal fjernes fra landkortet.
Det er nok utopi at tro, at afdelingen i Aalborg berøres af strukturændringen, også fordi der ikke sidder repræsentanter med ved forhandlingsbordet om ændringerne.
Distriktet strækker sig desuden i forvejen fra Skagen i nord til Hobro politikreds i syd. Med til familien i Aalborg hører også Løgstør politikreds. Den strækker sig et stykke ind i Vejlerne, hvor den støder sammen med Thisted politikreds.
På papiret følger den enkelte afdelings afgrænsning politikredsenes områder, men reelt kører man under tjeneste ind i hinandens områder.
Centralt beliggende
Viborg er ganske vist nogenlunde centralt placeret, lige midt i det hele. Men skal til gengæld også, hvis spådommen holder stik afpatruljere området fra Hanstholm - Østerild i nord over Mors, Skive og ned til Ringkøbing området i syd, hvor man trækker linjen ved Varde politikreds.
Tværs over mod øst kommer Herning, Silkeborg og Aarhus politikredse med.
Det østligste punkt bliver Jyllands næse, Grenå, og mod nord trækkes stregen, så Hobro betjenes fra Viborg.
Ud over at der er langt fra Viborg til Hanstholm, er der også en anseelig strækning til Grenå og til Ringkøbing.
Det, der desuden kendetegner afdelingerne, som står til en sammensmeltning, er, at mange stillinger ikke er blevet genbesat, efter at ansatte er fratrådt på grund af alder - eller flyttet til tjeneste i andre afdelinger.
Også fra tre til én
Færdselspolitiet har i dag også afdelinger i Vejle, Haderslev og Esbjerg.
Skal der være rimelighed i at slå de afdelinger sammen, som snakken går på, er det svært at pege på en by inde i landet midt, hvor det vil være relevant at oprette et hovedsæde.
Derfor er det ikke utænkeligt, at man vil slå ned på Kolding som kommende hjemadresse.
Trekantsområdet er i forvejen et trafikknudepunkt, men det samme er området ved Esbjerg.
Ikke mindst når det kommer til den tunge trafik.
Samtidig skal betjente med base i Kolding tage sig af trafikken, som passerer grænsen mod syd.
Fyn er fin
Rigspolitiets Færdselsafdeling på Fyn bliver tilsyneladende ikke berørt af eventuelle ændringer.
Her er distriktet i forvejen stort med tilhørende øer Langeland og Ærø plus diverse småøer i området.
De øvrige fem nuværende afdelinger af Færdselspolitiet er placeret i Nykøbing F., Slagelse, Roskilde, Hørsholm og endelig Centralafdelingen i København, som betjener Bornholm.
I forvejen kører Nykøbing F. på Møn og et godt stykke op i Vordingborg området.
Det er tænkeligt, at afdelingen skal gøre tjeneste endnu længere mod nord på Sjælland, så hele sydspidsen af landsdelen kommer ind under Falsters distrikt.
Samtidig ligger det lige for at slå afdelingerne i Roskilde og Slagelse sammen til én enhed.
Den tætte trafik
Af Slagelse og Roskilde har sidstnævnte de tættest trafikerede områder med vejene mod Købehavn. Derfor er det nok utænkeligt, at det er Roskilde afdelingen, der bliver nedlagt.
Det er nok også de færreste, der tror på, at der bliver tale om at flytte de to afdelinger sammen i for eksempel Ringsted.
Færdselspolitiet i Roskilde har p.t. et område, der strækker sig fra Sjællands Odde neden om fjorden i Holbæk/Roskilde politikredse og op til Jyllinge.
I Hørsholm afdelingen kan man så tilsyneladende konstatere, at her vil der ikke ske de væsentlige forandringer.
Der er dels tæt trafik med motorveje til og fra København, men der er dels også færgetrafikken til og fra Helsingør at holde styr på for ikke at nævne de mange attraktive sommerhusområder med mange gæster.
Kernepunktet
Endelig er der snak om at nedlægge Centralafdelingen i København.
I dag udlåner den til stadighed cirka halvdelen af sin styrke på godt 50 mand til afdelingerne i Jylland.
Bliver de permanent overflyttet til de nye, store afdelinger, bliver de styrket samtidig med, at der kan spares rejsetid.
Resten må så formodes at skulle gøre tjeneste i det sjællandske.
Ud over selve Centralafdelingen er der lokale færdselsafdelinger i København, Tårnby, Gladsaxe, Hvidovre, Gentofte, Glostrup, Frederiksberg og Lyngby.
I Jylland er der også færdselspoliti i Aarhus.
Ingen af de afdelinger hører under Rigspolitiets Færdselsafdelinger.
Overskud på regnestykket
Selv om det tilsyneladende ikke kommer på tale, at menige betjente får det røde kort, vil der alligevel blive overskud i rækkerne.
Der er af politikommissærer, som dags dato står i spidsen for de afdelingerne. Også selv om der ikke er udnævnt nye et par steder, efter at den seneste er trådt tilbage på grund af alder.
Det vil vel være svært at forestille sig, at en nuværende leder af en afdeling vil lade sig degradere til færdselsbetjent.
Lastbil Magasinet vil følge op på sagen.