Ny Kel-Berg trailer til temperaturfølsomt gods
”Asfalt er vel asfalt - eller er det? Ikke hvis man spørger de mennesker, der arbejder med det - eller skal levere materiel til transport af den vigtige sorte masse. Temperaturen skal være tilpas høj hele læsset igennem, og samtidig skal asfalten læsses af på en måde, der sikrer en ensartet fordeling af de forskellige materialer, som asfalten består af.”
Det forklarer produktchef hos Lastas Hedensted, Morten Tang.
Gennem en periode har han samarbejdet med entreprenørkoncernen NCC om at udvikle en isoleret trailer, der kan opfylde nutidens krav til moderne transportmateriel.
Samarbejdet har resulteret i en trailer med halvrund form og isolerede sider.
Lever op til kravene
Morten Tang fortæller, at NCC i øjeblikket tester den nye trailer sammen med en trailer med bånd til aflæsning og en traditionel asfalt-trailer med tip.
”Indtil videre viser forsøget, at vores nye Kel-Berg asfalt-trailer lever fuldt op til kravene om en høj isoleringsevne. Temperaturen på ydersiden har under testen ligget helt nede på under 15 grader, mens den på et uisoleret trailer lad ligger helt oppe på 75 grader,” fortæller Morten Tang.
For en traditionel asfalt-trailer med tip eller med bånd ligger den normale temperatur på ydersiden mellem 25 og 45 grader.
Den nye trailers form betyder samtidig med den høje isoleringsevne også, at sikkerheden under arbejdet er blevet endnu bedre.
Glider lettere
Produktchefen påpeger, at der er flere fordele ved nyudviklingen.
”Den halvrunde form bevirker, at asfalten glider lettere af, så chaufføren kun skal skyde løftecylindrene to tredje del ud i forhold til en almindelig asfalt-trailer. Desuden har Kel-Berg traileren en egenvægt, der ligger 4.000 kg lavere, end en trailer med båndaflæsning. Det betyder, en betydeligt bedre økonomi for vognmanden. Vi har leveret en af de nye asfalt-trailere med halvrund form til CC-Transport i Videbæk. Her skønner man, at merinvesteringen vil være tjent sig ind i løbet af to år, forklarer Morten Tang.