Arbejdes der med skjult dagorden?
”Dagordenen for ændringerne er sat på forhånd, så det hele er spil for galleriet.”
Sådan kan kommentarerne fra Færdselspolitiets egne rækker sammenfattes til de strukturændringer, der er på vej hos Rigspolitiets Færdselspoliti.
Kilderne ønsker ikke at stå frem, da de i bedste fald frygter at blive lagt på is af ledelsen.
Op til strukturændringerne er der ganske vist nedsat en arbejdsgruppe, som holder lange møder med ledelsen i København.
I gruppen sidder der repræsentanter fra de afdelinger, som bliver berørt af ændringerne.
”Det er meningen, at man fra arbejdsgruppens side skal komme med et udspil til, hvordan den ny struktur skal se ud. Det kaldes medindflydelse. Men det går bare som med Rigspolitiets Rejsehold, som de ansatte mener bliver ødelagt, fordi den tilsyneladende splittes op. En beslutning betjentene føler bliver trukket ned over hovedet af dem af ledelsen,” pointerer en kilde.
Betragtes som indblanding
Ved en artikel baseret på så massiv kritik af ledelsen som denne, kunne skribenten ønske, at kilderne vil stå frem. Det er dog udelukket.
”Ledelsen vil betragte det som utidig indblanding.”
”Jeg vil ikke indkaldes til kammeratlig samtale i København.”
”Det er før set, at ledelsen ligger folk på is, som er kritiske.”
”Det er selvfølgelig kun gisninger, at vi ude i afdelingerne ikke får indflydelse på ændringerne, men det skal nok vise sig at holde stik.”
Det er fire væsentlige grunde til at bruge anonyme kilder.
Langt til opgaverne
Lastbil Magasinets bud på fremtidens Færdselspoliti bliver, at antallet af afdelinger reduceres fra 13 til syv.
Hvor og hvordan sammensmeltningen vil ske, følger bladet op på i morgen.
”Færre og større afdelinger med langt ud i afkrogene, som umuliggør betjeningen af kunderne.”
Sådan vil fremtiden ifølge en kilde blive.
Det vil betyde, at der bliver væsentlig friere spil for de mere betænkelige personager i vognmandsbranchen.
Ikke mindst, hvis et rygte der verserer er korrekt. Nemlig at det er betjente fra politikredsene og ikke Færdselspolitiet, som skal tage sig af opgaverne i afkrogene, mens Rigspolitiets Færdselspoliti skal koncentrere sig om de større og mere trafikerede veje.
Lyse udsigter
Her på hjemmesiden fredag og i går beskrev bladet, hvordan det går, når en lokal betjent fra Grenå på vej til arbejde ved nattetide overhales af en lastbil.
Ikke i selve gerningsøjeblikket finder han på at gøre anstalter til at stoppe køretøjet, som betjenten mener overskrider spærrefladerne på stedet.
Politimanden overvejer heller ikke at huske nummeret på en personbil, der kører foran ham, og som også bliver passeret af lastbilen.
Til gengæld kører betjenten frem og memorerer trailerens nummer, da den foran kørende personbil drejer fra til højre.
Det er først, da politimanden møder ind på arbejde og erfarer, at der ikke er mere interessante opgaver på programmet, at han får den vision at køre ned på Grenå Havn og sigte lastbilchaufføren.
Læs politiinspektør Mogens Wilberts kommentar til sagen i dagens anden artikel: ”Der forhandles stadig.”