Fagforening efterlyser handling
”Det er mit håb, at Færdselsstyrelsen vil træde i karakter og finde ud af, hvordan det her kunne lade sig gøre. Seriøse vognmænd må nemlig også føle sig hængt ud på den her konto. Hvis der ikke sker et eller andet, ender det med, at den seriøse vognmand, når han er ude, bliver bange for at fortælle, hvad han laver.”
Det mener formanden for Chaufførernes Fagforening, Skive, og nyvalgt faglig sekretær af Transportgruppen Jan Villadsen.
Lastbil Magasinet skrev i sidste uge, hvordan kurator efter konkursen hos Kløver-Grossisten v/Ole Kjeldgaard ApS, Skive, måtte hente indtil flere køretøjer hjem hos T.A. Transport ApS, V. Sottrup ved Sønderborg.
Ole Kjeldgaard mangler i øvrigt stadig at aflevere otte nationale og tre fællesskabstilladelser. Ifølge den konkursramte vognmand er de bortkommet.
Ole Kjeldgaard som bruger
Bilerne, som stadig efter konkursen i oktober sidste år var registreret med Kløver-Grossisten som bruger, kørte på livet løs hos den nyetablerede vognmand Tom Albrechtsen. Trafikken fandt så tilsyneladende også sted på Ole Kjeldgaards tilladelser.
Han er lærling af velkendte Elvin Jensen, hvor han var ansat i Hammer Trans. Nu er rollerne byttet om, så Elvin Jensen kører for Tom Albrechtsen.
”Det ser ud til, at der er nogle personer, der regner med, at de kan køre rundt på den måde. Jeg vil anbefale, at Færdselsstyrelsen kigger lidt på T.A.” påpeger Jan Villadsen.
Formanden forstår heller ikke helt, hvordan afregningen for køretøjerne har fundet sted.
”Nogle må redegøre for, hvordan det kunne lade sig gøre. Også for leasingselskabernes rolle,” mener Jan Villadsen.
Let at få styr på
T.A. kom å banen i maj måned sidste år, men først omkring december blev der indregistreret køretøjer til selskabet.
Derfor må det være yderst interessant for myndighederne at tjekke Tom Albrechtsens regnskab.
Hvornår begyndte han at indbetale moms? Hvem afregnede hans kørselsrekvirenter med? Var det T.A. eller Kløver-Grossisten?
Et godt gæt er, at pengene gik ind på T.A. Transports konto og figurerer i Tom Albrechtsen regnskabet og ikke Ole Kjeldgaards, og så har Tom Albrechtsens selv leveret beviset for, at han kørte med lånte biler og tilladelser, samt at speditørerne ikke tjekkede, om tingene var i orden.
Paragraf 23
Ordførende direktør i DTL Michael Svane mener, at der trænger til at blive kigget nøjere på T.A.´s tilladelser.
Direktøren ser også gerne at der strammes op på reglerne for at få tilladelserne hjem i forbindelse med konkurser.
Samtidig finder Michael Svane, at straffelovens paragraf 23 skal i brug over for Ole Kjeldgaard, fordi han har medvirket til ulovligheden.