23948sdkhjf

Tilladelser var væk ved konkurs

Kløver-Grossisten, Skive, gik konkurs sidste år i oktober. Over for Færdselsstyrelsen skrev ejeren under på en erklæring om, at 11 vognmandstilladelser er bortkommet. Boets kurator fandt undervejs nogle af boets biler i Sønderjylland, hvor de blev disponeret af T. A. Transport ApS, V. Sottrup.

”Jeg har aldrig set nogen af tilladelserne. Jeg afkrævede dem ganske vist af vognmanden, men jeg fik ikke fat i dem, selv om jeg rykkede ham,” fortæller advokat Arne Ruskjær, Skive.

Han er indsat som kurator i boet efter Kløver-Grossisten v/Ole Kjeldgaard ApS, Skive.

Dags dato lyder Færdselsstyrelsens opgørelse på, at man stadig mangler otte nationale tilladelser og tre fællesskabstilladelser.

Da kurator indledte konkursbehandlingen, kunne han ikke få tingene til at stemme, men efterhånden som han kom til bunds i sagerne, viste det sig, at tre til fire af boets biler (Arne Ruskjær husker ikke det eksakte antal, red.) skulle findes i det sønderjyske. Nemlig hos T. A. Transport ApS, V. Sottrup ved Tom Albrechtsen.

Samme Tom Albrechtsen har en gammel kending af Lastbil Magasinets læsere ansat, nemlig Elvin Jensen, tidligere kendt fra konkurserne i blandt andet Omega og Hammer Trans.

Opgav sit forehavende

Kurator opgav til sidst at vriste tilladelserne fra Ole Kjeldgaard.

”Jeg sendte et brev til Færdselsstyrelsen og politiet om, at jeg ingen vegne kunne komme med vognmanden, så de måtte selv gøre arbejdet,” forklarer Arne Ruskjær.

Advokaten har kendskab til, at det lykkedes politiet at få fat i nogle af de udeblevne tilladelser, men de sidste 11 har Ole Kjeldgaard ikke kunnet gøre rede for.

Det er fuldmægtig i Færkdselsstyrelsen, Malene Sejr, der behandler sagen fra Skive.

”Den sidste ansvarlige leder (Ole Kjeldgaard, red.) skrev under på en tro og love erklæring om, at tilladelserne er bortkommet. Dukker de senere op, er han forpligtiget til at sende dem retur til færdselsstyrelsen,” påpeger fuldmægtigen.

Kørte ulovligt?

I sommeren 2000 blev Tom Albrechtsen godkendt i Færdselsstyrelsen og fik sine tilladelser, men først hen ad vinteren fik han biler indregistreret med T.A. Transport ApS som bruger.

Det kan så konkluderes, at et konkursbo uden kurators vidende en overgang lagde materiel til kørslen.

Lastbil Magasinet modtog i øvrigt sidste år en kopi af registreringsattesten til RH 92.300. Her stod Kløver-Grossisten v/Ole Kjeldgaard som bruger, og Nordfyns Finansieringsselskab, Bogense, som ejer.

Det var også Ole Kjeldgaards tilladelse, der var i bilen, som på daværende tidspunkt blev disponeret af Tom Albrechtsen.

Mere end én bil

Arne Ruskjær forklarer nu, at samarbejdet mellem V. Sottrup og Skive drejede sig om mere end ét køretøj. Derfor er det interessant at vide, om der i T. A.´s regnskab figurerer beløb udbetalt til Ole Kjeldgaard. Eller om det hænger sådan sammen, at Kløver-Grossisten af ren venlighed har stillet materiel og tilladelser til rådighed for en nystartet kollega i vognmandsbranchen?

Den sag vil Lastbil Magasinet følge op på. Også hvilke konsekvenser det kan få i forhold til Tom Albrechtsens egne tilladelser.

Det skal dog også lige nævnes, at da Ole Kjeldgaard/Tom Albrechtsen overlod RH 92.300 til kurator, blev køretøjet overtaget af Drejergård Møbelforretning, Horsens og indregistreret til firmakørsel.

Det lykkedes ikke at få en kommentar fra Ole Kjeldgaard, der i dag sidder som kørselsleder på Mejeriet Enigheden A/S, Aarhus, som er fusioneret med Arla Foods.

Læs dagens anden artikel om emnet: ”Vognmand fik udeblivelsesdom.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078