Tror ikke på højere bøder
Højere bødetakster vil ifølge chauffør Henrik Graves ikke ændre på antallet af trafikovertrædelser.
Han tror mere på, at store og mindre trafikanter skal lære at vise hensyn til hinanden, og at vognmanden og chaufføren skal lære at sige nej, hvis kunden eller speditøren presser på for at få varen hurtigt frem.
Henrik Graver har mange års erfaring bag et rat. Siden begyndelsen af 1970´erne har han ernæret sig som chauffør i ind- og udland.
Det mener Henrik Graves:
»En politiassistent udtaler i forbindelse med seneste storvogns kontrol, at en bøde på 5.000 kroner vil få chaufførerne til at komme på andre tanker med hensyn til blandt andet overholdelse af køre- hviletidsbestemmelserne. Det tror jeg ikke umiddelbart på.
At vi, som kører med de store vogne, har et tilsvarende stort ansvar, er der ingen tvivl om, men det fritager ikke førerne af mindre køretøjer for et lige så stort ansvar. Det er bemærkelsesværdigst, at det gang på gang - i fagbladene og den almene presse - bliver fremlagt som om, at det er lastbilchaufførernes skyld, at en pågældende ulykke er sket.
Ikke alle er engle
At en lastbil er involveret i en trafikulykke, det er ikke ensbetydende med, at det er føreren af de pågældende tunge køretøj, der er skyldig i den mere eller mindre frygtelige ulykke.
Vores medier har desværre en tendens til at mene, at lastbilen/chaufføren bærer skylden ved sin blotte tilstedeværelse på det pågældende uheldige tidspunkt. Hermed ikke sagt at lastbilchaufførerne alle er de rene engle. Tværtimod er nogle desværre for unge eller ligeglade, når de bare selv kan komme frem i trafikken.
Erfaring og arbejdsbetingelser
Desværre er mange chauffører for uerfarne, og de og deres ældre kollegaer er underlagt de nuværende hårde betingelser, når det handler om transporter til tiden.
Her er den enkelte chauffør, mere eller mindre, selv herre over situationen, eller næsten. En del vognmænd ligger under for speditørers, den enkelte kundes og deres ansattes personlige "dynamik."
Det, der skal til, er, at vi som minimum alle påtager os et ansvar for hinanden. Såvel privatbilister, speditører, andre transportkøbere, vognmænd og chauffører. Som tiderne er, hvad enten vi kan lide det eller ej, kommer vi ikke uden om, at lastbilen er en nødvendighed i vores samfundsstruktur. Alt hvad vi kan og vil købe til vores daglige forbrug, det har mindst én gang været transporteret på lastbil. Enten som råvare, halvfabrikata eller færdigvare. Se det dog i øjnene!
Vis hensyn
For at vende tilbage til politiassistentens og andres udtalelser om, hvordan vi får bragt antallet af færdselslovsoverskridelser og ulykker ned, kan jeg kun mene én ting: "Tænk på hinanden og dig selv."
Jeg tror ikke på, at ret mange fører køretøj på en sådan måde, at han/hun sigter bevidst på at gøre andre eller sig selv skade. De fleste af os har med sikkerhed oplevet ungdommens overmod, men de fleste af os er heldigvis blevet klogere, dygtigere og langt bedre trafikanter. Jeg håber og tror, at denne påstand er rigtig.
Vejen frem mod mere sikker afvikling af trafikken er derfor ikke hårdere repressalier over for "forbryderne," men derimod en holdningsændring. Så der bliver plads til os alle, store som små trafikanter.
Sig nej!
Skal vi som professionelle chauffører kunne gøre vores til, at trafiksikkerheden øges, må vi nødvendigvis uden skelen til egen indkomst lære at sige fra over for urimelige krav. Det være fra vores vognmands side, eller hans kunders ambitioner og profithunger.
Således må vores vognmænd også sige nej til en kunde, der presser vognmanden og chaufføren. Hellere én frisk chauffør, én hel bil og tilfredse medtrafikanter, end én enkelt utilfreds kunde. Er der ikke økonomi i forretningen til at sige nej - så luk!
Underskrevet chauffør H. Graves,
Lyngbyvej 156, 2100 København