23948sdkhjf

Hører ikke til i det pæne selskab

Hos arbejdsgiverforeningen AHTS har man hørt lidt om Super Transport ApS, og vognmandsfirmaet kan ikke optages i arbejdsgiverforeningen, når der kører en sag efter de fagretslige regler.

Kontorchef Carl-Peter Bondgaard, AHTS, kender godt lidt til forholdene i Super Transport ApS, som har fået tilsendt papirer fra arbejdsgiverforeningen. De er dog ikke returneret.

”De henvendte sig i sidste uge, men mig bekendt har de ikke sendt ansøgningsskemaet retur,” siger Carl-Peter Bondgaard.

Når et firma søger optagelse i AHTS, får det tilsendt en optagelsesblanket, materiale om blandt andet priser for medlemskabet samt hvilke regler der skal følges.

Kontorchefen mener ikke, at AHTS kan optage Super Transport ApS med de tre adresser i København og omegn, når Chaufførernes Fagforening har en sag kørende efter de fagretslige regler med selskabet.

Skal følge overenskomsten

Fagforening har på grundlag af et krav fra en tidligere ansat afsagt et strejke- og blokadevarsel, som er trådt i kraft.

Desuden er der heller ikke indbetalt feriepenge til Feriekontoret. Er et firma ikke organiseret, skal de indbetales kvartalsvis.

”Når der er en sag efter de fagretslige regler, kan vi ikke gå ind og optage ham som medlem og risikere en bod på 300.000 kroner,” påpeger Carl-Peter Bondgaard.

På tro og love

Firmaer, der ansøger om optagelse i AHTS, skal underskrive en tro og love erklæring på, at tingene er i orden, inden de kan optages.

Det tæller derfor ikke lige på plussiden, at Super Transport udsteder ulovlige ansættelseskontrakter, ikke indbetaler feriepenge, samt at der p.t. er et i krafttrådt strejke- blokadevarsel fra Chaufførernes Fagforening i København mod selskabet.

At overenskomsten skal følges er et must, fordi AHTS sidder med ved bordet, når den forhandles på plads.

Etikken skal være i orden

AHTS undersøger ikke, om et firma, der ansøger om optagelse, indbetaler moms og trukket kildeskat fra de ansatte – eller på anden måde træder ved siden af.

Carl-Peter Bondgaard vil dog ikke udelukke, at en ansøger kan ramle ind i de etiske regler, som blev vedtaget sidste år på DTL-generalforsamlingen, hvis man får nys om, at et eller andet hinker på anden måde i forhold til det, der kaldes god skik i branchen.

Det bliver så op til bestyrelsen at afgøre, om firmaet kan komme ind i den organisatoriske varme.

”Vi har endnu aldrig oplevet, at et firma på det grundlag er nægtet optagelse,” pointerer Carl-Peter Bondgaard.

Læs også dagen anden artikel om emnet: ”En helt anden side af Super Transport.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.048