Vognmænd kan nu tegne individuelt Falck abonnement
Den nye aftale, der netop er trådt i kraft, er resultatet af et halvt års forarbejde i en arbejdsgruppe, bestående af vognmænd og Falck-folk.
DTL’s medlemmer kan fremover vælge mellem tre abonnementsformer hos Falck:
1. Bibeholde det traditionelle abonnement med en pakke af ydelser til en fast årlig pris.
2. Beredskabsmodel med efterregulering og timegaranti. Her fastsættes prisen på abonnementet ud fra et forventet timeforbrug til en timepris på 805 kroner. Der ydes 10 pct. rabat til DTL-medlemmer.
Når abonnementet er udløbet, sammenholder man det aftalte antal timer med det faktiske timeforbrug. Såvel overskud som underskud deles mellem vognmanden og Falck. Denne aftale garanterer, at Falck er fremme inden for én time.
3. Samme som aftale 2, bortset fra at Falck ikke garanterer at være fremme inden for én time, men derimod inden for et tidsrum, der aftales individuelt. Til gengæld får DTL-medlemmer 20 pct. rabat.
»Vognmanden køber ganske enkelt den tid, han regner med at få brug for,« siger Orla Horsbøll, markedschef i Falck.
Har ikke samme behov
Arbejdsgruppen har bestået af vognmændene Henning Overgaard, Hadsund, Jan Kastrup, Rødby og Hans Erik Larsen, Svinninge. Fra Falck har Orla Horsbøll deltaget sammen med salgschef Flemming Faaborg, salgskonsulent Gjert Fensman og Allan Kvist Olsen, der leder Falcks Europacentral i Vejle.
I gruppen har man forsøgt at finde frem til vognmændenes konkrete, praktiske behov. Med den nye aftale mener man at have taget højde for, at forskellige typer vognmandsforretninger har forskelligt behov.
Fragtmænd har f.eks. ikke brug for et abonnement med fritrækning ude i terrænet, men derimod typisk for starthjælp, hjulskift o. lign., og som regel her og nu.
I dag er det Europacentralen i Vejle, der dækker hele landet, når det drejer sig om køretøjer over 3,5 ton. Sådan bliver det fortsat fremover, og det er også her, vognmændene kan klage, oplyser Falck.