Vig vognmand skylder ansat penge
CMI Transport ApS i Vig har aldrig haft tilladelser.
Alligevel havde selskabet mindst én chauffør ansat. Han kørte så ganske vist rundt med en tilladelse fra det konkursramte selskab I.V.T. ApS i bilen.
Nu har samme chauffør gennem Chaufførernes Fagforening, Ringsted, rejst krav om 34.750 kroner mod CMI.
Lastbil Magasinet fortalte i juni om, hvordan I.V.T. på trods af en konkurs stadig kørte rundt med biler indregistreret i boet med c/o kurator, advokat Finn Jørgensen, Avodan Holbæk, på attesten.
Tilladelserne tilhørte også konkursboet, og de skulle med kurators mellemkomst have været returneret til Færdselsstyrelsen senest 14 dage efter konkursen i januar.
Ikke desto mindre holdt Claus E. Madsen og hustruen Laila Madsen gang i forretningen blandt andet med kørsel for Roland Munch. Et samarbejde, som dog stoppede brat i juni.
Trak sig skyndsomst
Da Lastbil Magasinet i juni begyndte at skrive om de noget kaotiske forhold hos familien Madsen, fik chaufføren, der var ansat i CMI, så kolde fødder, at han stod ud af bilen og smækkede døren efter sig.
Han var simpelthen bange for ikke at få sit tilgodehavende, da det gik op for ham, at stort set alt, hvad der foregik fra vognmanden i Vig, var på kant med lovens bogstav.
”Vi kan dokumentere, at vores medlem kørte for CMI Transport. Chaufføren stoppede, da han blev bekendt med, at der ingen penge var i selskabet. Han havde da et tilgodehavende for 17 dage plus feriepenge. Sammen med det har vi rejst et krav på 10.000 kroner for manglende ansættelseskontrakt,” fortæller faglig sekretær Torben Larsen, Ringsted.
Afdelingen kan i øvrigt også dokumentere lønkravet via chafførens kørselsrapporter.
Uden om boet?
Advokat Finn Jørgensen fastslog i juni, at han ikke vil diskutere sin behandling af boets aktiver med Lastbil Magasinet.
Det kunne ellers være interessant at vide, hvad kreditorerne siger til, at I.V.T.´s tilladelser og materiel blev benyttet af en chauffør i CMI. Det er nemlig nærliggende at få den tanke, at pengene for kørslen også er afregnet til CMI.
Stadig fire tilladelser
I.V.T. og kurator mangler så i øvrigt også at returnere fire fællesskabstilladelser til Styrelsen, mens de nationale er afleveret.
Specialkonsulent Lis Caspersen, Færdselsstyrelsen, fortæller, at med dem i køretøjerne, kan I.V.T. uden de danske myndigheders kendskab fortsætte kørslen i udlandet.