23948sdkhjf

Stigning i køre-hviletidsovertrædelser

Den samlede statistik efter fredagens tungvognskontrol ligner den sædvanlige. Dog kniber det med at overholde både pauser og dimensioner. Tallene for tekniske fejl ved køretøjerne er også på vej op.

”Der er intet chokerende i tallene, men det er ikke særligt positivt, at antallet af køre-hviletidsovertrædelser er stigende sammen med tekniske fejl og mangler samt fejl ved dimensioner,” mener politikommissær Asger L. Kristensen, Rigspolitiets Færdselsafdeling København.

I fredags blev der spredt over Danmark afholdt 22 kontroller. Der blev i alt stoppet 1285 køretøjer og skrevet 319 rapporter med 450 forseelser.

Med i de tal tæller indsatsen fra Københavns Færdselspoliti samt de lokale færdselsafdelinger på Frederiksberg og i Lyngby. De tre afdelingers tal tæller til gengæld ikke med, når Rigspolitiet opgør sin samlede statistik.

Væsentlig stigning

I Rigspolitiets statistik udgør køre-hviletidssager 6,60 procent af det samlede antal forseelser mod 4,79 procent ved den landsdækkende kontrol i august.

De tekniske fejl og mangler udgør denne gang 4,26 procent mod 3,56 i august. Endelig er fejl ved dimensioner steget fra 2,47 procent til 3,30.

”Siden reglerne blev strammet for overlæs og akseltryk, er det gået den rigtige vej med de forseelser, mens man beholdt de samme bødetakster for køre-hviletidsovertrædelser. Jeg vil ikke afvise, at stigningen i antallet af den forseelse har noget med det at gøre,” påpeger Asger L. Kristensen.

Fælles indsats

European Operation Mermaid. Det var arbejdstitlen for fredagens kontrol, hvor Færdselspolitiet samtidig var på vejene i en lang række andre europæiske lande. Nemlig Finland, England, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Rumænien, Slovenien og endelig Schweiz.

En samlet statistik fra de enkelte lande foreligger endnu ikke. Den udarbejdes af Metropolitan Police Service, London.

”I Danmark blev der afholdt en ganske almindelig landsdækkende tungvognskontrol med assistance fra Statens Bilinspektion, men det var forskelligt fra land til land, hvilke myndigheder der deltog. England har ofte involveret alle med interesse for området, så som immigrationsmyndigheder, sociale myndigheder og Told & Skat,” fortæller Asger L. Kristensen.

Politikommissæren mener, at det under alle omstændigheder vil være svært at sammenligne tallene fra deltagerlandene, da hvert land har sin måde at gribe tingene an på. Lastbil Magasinet vender alligevel tilbage med den fælles europæiske statistik, når den foreligger.

Danske forseelser

Bremsfejl: 6 (2 lastbiler – 3 påhængsvogne – 1 sættevogn).

Andre tekniske fejl/mangler: 51 (43 lastbiler – 6 påhængsvogne – 2 sættevogne).

Nummerplader fjernet pga. grove fejl/mangler: 6 (3 lastbiler – 3 påhængsvogne).

Indkaldelse til kontrolsyn: 6 (5 lastbiler – 1 påhængsvogn).

Overlæs: 28 (24 lastbiler – 2 påhængsvogne – 2 vogntog).

Køre-hviletid: 87 (87 lastbiler).

Fejl ved kontrolapparat: 24 (24 lastbiler).

Køretilladelser ikke erhvervet: 0.

Kørekort ikke erhvervet til lastbil: 3 (2 lastbiler – 1 vogntog).

Hastighedsovertrædelser: 17 (17 lastbiler).

Køreforbud på stedet pga. diverse overtrædelser: 77 (40 lastbiler – 4 påhængsvogne – 2 sættevogne – 31 vogntog).

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078