Mange undgik politikontrol
117 tunge køretøjer. Det var det antal, Færdselspolitiet fra Herning i løbet af nogle timer fredag formiddag nåede at vinke ind på parkeringspladserne ved det syd- og nordgående spor på hovedvejen nord for Engesvang.
Det blev til 21 rapporter med 25 forseelser. Af dem var de tre køreforbud som følge af dimensionsfejl. Blandt andet brugte chaufføren af en autotransporter lidt tid på at læsse om, så vogntoget kom ned på acceptabel længde.
Politiassistent Per Strüssmann, Herning tror ikke, at antallet af forseelser viser det sande billede. Engang imellem var der langt – rigtig langt mellem lastbilerne.
”Når vi har stået her ti minutter, rygtes det helt til Aalborg,” fortæller Per Strüssmann, der ledede mandskabet fra Herning.
Landsdækkende
Det betyder, at nogle af de tunge på vejen kan få et pludseligt svinkeærinde, så de først passerer rastepladserne ved Engesvang, når der meldes om klar bane fra kolleger.
Dog skal det så lige nævnes, at der i fredags også var tungvognskontrol andre steder - både her i landet og i ti andre europæiske lande.
Den fælles europæiske lastbilkontrol under betegnelsen European Operation Mermaid var sat i scene af Metropolitian Police Service, London. Det samlede resultatet af den danske kontrol foreligger i løbet af dagen, mens det varer lidt, inden London har styr på tallene fra alle deltagerlande.
Jo synligere, des bedre
Per Strüssmann er i øvrigt ikke den store tilhænger af landsdækkende kontroller, hvor rygtet om Færdselspolitiets tilstedeværelse går som en løbeild mellem landevejens folk.
”Jeg tror ofte, at vi kun får de pæneste at se. Det, der mangler, er den almindelige patruljekørsel, hvor vi stopper den mand, vi vil have fat i. Der er der, vi finder de reelle forseelser,” mener han.
Per Strüssmann fortæller også, at afdelingen fra Herning ved forrige lastbilkontrol tog opstilling på vejen til Virksund.
Det kom bag på mange chauffører og vognmænd, fordi de tunge trafikanter normalt ikke ser det store politiopbud netop der.
Ingen relation
Udover at politiassistenten ikke mener, at det er de landsdækkende kontroller, der retter op på forseelserne, begået af de tunge køretøjer, synes han heller ikke, at der er sammenhæng mellem bøden set i relation til risikoen.
”Hvis vi stopper en personbil på hovedvejen, der kører 105 km/t, koster det 1.000 kroner. Det gør det også, hvis vi stopper en chauffør, der har kørt fra Italien og hertil med grove overtrædelser af køre-hviletiden,” påpeger Per Strüssmann.
Lidt til grin
Politiassistenten og hans kolleger kan godt føle sig lidt til grin, når de står over for en chauffør, der bevidst på køreturen fra Italien gang på gang ikke har fået den nødvendige søvn og hvile, og politiets eneste våben så er en bøde på 500 kroner.
Han pointerer også, at man i Færdselspolitiet ikke er dummere, end at man godt ved, at nogle chauffører ikke ser det som den helt store katastrofe at få en bøde af den størrelse.
”Det kan godt ske, at det sjove gik af det, hvis den var på 5.000 kroner i stedet,” mener Per Strüssmann.
Kontrollen i tal
Forseelserne ved Engesvang i fredags var fordelt som følger:
Tekniske mangler i øvrigt: 6 (lastbiler).
Dimensioner: 3 (1 påhængsvogn, 2 sættevogne).
Fejl ved kontrolapparat: 3 (lastbiler).
Hastighed efter skiven: 7 (lastbiler).
Andet (herunder vognmandens objektive ansvar): 3 (lastbiler).
Køreforbud: 3