Ansættelseskontraktens ordlyd
Super Transport ApS sparer ikke på blækket, når firmaet ansætter chauffører.
Kontrakten har 11 hovedpunkter med utallige underpunkter.
Hovedrysten - og det kan da ikke passe. Det er kommentarerne fra garvede fagforeningsfolk, efter de blev præsenteret for den noget specielle kontrakt.
Ansættelseskontrakt
1. Tiltrædelse og arbejdstid.
1.1. XX er tiltrådt som chauffør i selskabet den xx. Juni 2001.
1.2. De første tre måneders ansættelse betragtes som gensidig prøvetid.
2. Lønaftale.
2.1. Lønnen ved tiltrædelsen er aftalt i henhold til gældende overenskomst. (Lastbil Magasinet har kendskab til flere sager, hvor overenskomsten ikke er fulgt, red.).
3. Ansvarsområde for udlånte effekter.
3.1. XX har ansvaret for overladte udlånte effekter, dvs. hvis selskabets forsikringer ikke dækker tab eller beskadigelse bliver XX faktureret for det tabte/beskadigede. (Det passer simpelthen ikke, og det er ulovligt, lyder kommentarerne fra chaufførfagforeninger, red.).
4. Hverv under ansættelsen
4.1. XX er forpligtet til at yde hele sin arbejdsindsats alene i selskabets interesse og må under ingen omstændigheder medvirke ved salg for noget andet firma eller nogen anden person for branchen eller handle for egen regning.
5. Forretningshemmeligheder og generel tavshedspligt.
5.1. Produktion og teknologi samt markedsforhold af konkurrencemæssig karakter vil komme til dine kundskaber. Ved underskrift af denne aftale binder man sig til ikke at anvende modtaget viden omkring Super Transport ApS, hverken indenfor udvikling, produktion og/eller salg af tilsvarende produkter, som kan skade Super Transport ApS interesser.
5.2. Det er samtidig påkrævet, at der ikke videregives information til andre, tredjeparts personer eller selskaber, uden Østergaards tilsvarende skrevne rettigheder/garantier samt tilladelse fra sådanne tredje parter om tilsvarende informationer. Dette vil kun kunne forekomme ved evt. samarbejdsaftale.
5.3. XX har tavshedspligt med hensyn til alt, hvad han erfarer i forbindelse med udførslen af sit arbejde, medmindre der er tale om forhold, der efter sagens natur skal bringes til tredjemands kundskab. Denne tavshedspligt er også gældende efter fratrædelse i selskabet.
5.4. Såfremt XX fratræder sin stilling – uanset årsagen – skal den del af hans materiale, der tilhører selskabet herunder prislister, kartoteker, salgsmapper m.v. og som på fratrædelsestidspunktet anvendes af selskabet, tilbageleveres uden ophold. Der kan ikke udøves tilbageholdelsesret i noget selskabet tilhørende materiale, der befinder sig hos XX. (Punkt fem med underpunkter hører simpelthen ikke hjemme i en chaufførkontrakt. Hos Chaufførernes Fagforening har man ikke tidligere fået præsenteret en sådan kontrakt, red.).
6. Arbejdsopgaver.
6.1. XX primære arbejdsopgaver er at varetage den daglige kørsel som anvises af Super Transport ApS samt at medvirke til kundepleje m.m.
7. Sygdom.
7.1. Sygdom meddeles omgående. Ved underskrift på nærværende aftale bekræftes, at XX ikke lider af nogen kronisk sygdom elle anden lidelse, der nu eller i fremtiden kan nedsætte arbejdsevnen. (Punktet er i modstrid med loven, red.).
8. Ferie.
8.1. Ferie afholdes i overensstemmelse med ferielovens bestemmelser.
9. Fratræden.
9.1. Ved XX eventuelle fratræden, udbetales der kun feriepenge, for hvilke betaling er fuldt indgået. ( I strid med loven. Der skal betales feriepenge af samtlige optjente kroner, red.).
10. Voldgift/Sø- og Handelsretten.
10.1. Enhver mellem XX og selskabet opstået tvist, der udspringer af nærværende kontrakt, herunder i forbindelse med XX fratræden fra selskabet skal afgøres ved Sø- og Handelsretten i København. (Den regel har fagforeningerne godt nok aldrig hørt om før, og den er lige til dumpekarakter og ulovlig, red.).
11. Særlige aftaler
11.1. Telefonregning betales med max kr. 2.000 pr. måned. (Er ikke lovlig, red.).
11.2. Køre- og hviletidsbestemmelserne skal overholdes i henhold til gældende regler. (Den passus må glæde både fagforeningen og Færdselsstyrelsen, red.).
Læs også på hjemmesiden: ”Kontrakter er på kant med loven” og ”Der er bare ikke hul igennem.”