Kontrakter er på kant med loven
”Ansættelseskontrakter med mange ulovlige punkter.”
Sådan beskriver faglig sekretær Torben Kofoed, Chaufførernes Fagforening København, de kontrakter, som chaufførerne hos Super Transport ApS Naverland 2, 2., Glostrup bliver udstyret med.
I to artikler på hjemmesiden i går skrev Lastbil Magasinet, at firmaet har telefoner registreret på tre forskellige adresse, samt at Super Transport i sin nuværende form kørte rundt i et års tid helt uden tilladelser.
”Hele afsnittet i ansættelseskontrakten om forretningshemmeligheder og generel tavshedspligt skal helt fjernes. Det hører ikke hjemme i en kontrakt for chauffører. Det var måske på sin plads, hvis det drejede sig om medarbejdere hos Pentagon, men en vognmand har vel ikke militære hemmeligheder,” mener den faglige sekretær.
En dyr passus
”Chaufføren har ansvaret for overladte udlånte effekter. Dvs. hvis selskabets forsikring ikke dækker tab eller beskadigelse bliver chaufføren faktureret for det tabte/beskadigede.”
Det er helt horribelt, og Torben Kofoed spørger, om det så også betyder, at chaufføren skal erstatte køretøjet, hvis der sker et eller andet.
”Det duer heller ikke, når der i kontrakten står, at Super Transport betaler max. 2.000 kroner pr. måned til telefonregningen. Firmaet skal selvfølgelig betale de samtaler, der vedrører kørslen,” påpeger Torben Kofoed.
Ikke helt lovlig
Super Transport tager i kontrakten også højde for at slippe for at udrede feriepenge af den løn, som de skylder chauffører ved fratrædelsestidspunktet:
”Ved chaufførens eventuelle fratræden udbetales der kun feriepenge, for hvilke betaling er fuldt indgået.”
Lastbil Magasinet kan samtidig spørge, om det betyder, at de chauffører, der efter fratræden har løntilgodehavender i tusinde kroners klassen, også kan vinke farvel til feriepengene af kravet mod Super Transport.
”Chaufføren skal selvfølgelig have feriepenge af hele sin indtjening,” pointerer Torben Kofoed.
Rager ikke firmaet
Med sin underskrift på kontrakten bekræfter chaufføren også, at han ikke lider af en kronisk sygdom - eller anden lidelse, der nu eller i fremtiden kan nedsætte hans arbejdsevne.
”Det rager ikke Super Transport. Og hvad så, hvis det senere viser sig, at chaufføren får en kronisk sygdom, hvordan vil firmaet så stille sig,” spørger den faglige sekretær.
Han mener i øvrigt, at hvis Super Transport vil kende deres ansattes helbredstilstand, så må man betale for en helbredsundersøgelse.
Endelig ved Torben Kofoed ikke, om han skal le eller græde over måden, som Super Transport vil have truffet afgørelser i faglige tvister mellem selskabet og de ansatte. Enhver tvist skal nemlig ifølge kontakten afgøres i Sø- og Handelsretten.
Penge værd
Ansættelseskontrakten hos Super Transport er i strid med lovgivningen og betingelserne bag vognmandstilladelserne.
En ulovlig ansættelseskontrakt er 10.000 kroner værd i erstatning til en chauffør.
Super Transport har ifølge Færdselsstyrelsen 55 tilladelser. I selskabet er indregistreret mellem 25 og 30 køretøjer.
Lastbil Magasinet har talt med flere chauffører, som har forladt firmaet, så tager man et gennemsnit og sætter antallet af de ulovlige kontrakter til 40, er det omregnet i danske kroner 40 gange 10.000, ligmed 400.000 kroner.
Vi har sendt en af de besynderlige ansættelseskontrakter til specialkonsulent Lis Caspersen, Færdselsstyrelsen. Når hun har nærlæst den, vil hun rette henvendelse til Super Transport, hvis hun finder, at kontrakten er i strid med reglerne.
Sagen omtales også i to andre artikler d.d.: ”Der er bare ikke hul igennem” og ”Ansættelseskontraktens ordlyd.”