Sjællandsk firma kørte ulovligt
I dag har Super Transport ApS, Naverland 2, 2. sal, 2600 Glostrup, 55 tilladelser til vognmandskørsel.
Færdselsstyrelsen godkendte selskabet i sommeren 2000, og de første to tilladelser blev udstedt 3. oktober samme år.
Spørgsmålet er så, om Super Transport overhovedet skulle have haft de tilladelser, for tilsyneladende var selskabet allerede på vejen lang tid inden det fik Styrelsens blå stempel.
Den ulovlige trafik fremgår af regnskabet for perioden 1. juli 1999 til 30. juni 2000.
Kørte med fem biler
Sort på hvidt står at læse i direktionens årsberetning 1999/2000, underskrevet af direktør Kim Østergård Knudsen:
”Selskabet har kørsel med fem biler. Der er i det nye år søgt og bevilliget yderligere tre kørselstilladelser. Der har i gennemsnit kun været løst tilknyttet arbejdskraft. Der er ikke udbetalt vederlag til direktionen.”
Regnskabet 1999/2000 er underskrevet 12. december 2000 af direktør Kim Østergård Knudsen. Han tiltrådte ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen 15. juni 1999.
Super Transport blev stiftet af Lars Ole Larsen 20. januar 1998. Han sad i direktionen frem til det tidspunkt, hvor Kim Østergård Knudsen trådte ind på scenen.
Der foreligger også et regnskab for perioden 1998/1999. Det kom ud med en negativ egenkapital på 122.348 kroner.
Efter Kim Østergård Knudsens overtagelse blev der indskudt 200.000 kroner i firmaet.
Af gode grunde
Specialkonsulent i Færdselsstyrelsen, Lis Caspersen er sagsbehandler for Super Transport. Hun fortæller, at hun af gode grunde ikke kendte til ovennævnte regnskab, da de første to tilladelser gik fra Styrelsen i oktober 2000.
Ansvarlig leder hos Super Transport ApS er Peter Østergård Knudsen, og selskabet har ad flere omgange søgt og fået udstedt tilladelser.
”Om den ulovlige kørsel får betydning i forhold til tilladelserne afhænger af omfanget. Det er også en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om kørslen vil få betydning, hvis der skal udstedes nye tilladelser,” fortæller Lis Caspersen.
Sendt videre
Lastbil Magasinet har faxet både årsberetningen og ansættelseskontrakten fra Super Transport til Lis Caspersen.
Chaufførernes kontrakter indeholder flere ting, som er i direkte modstrid med reglerne – og med de vilkår, som vognmandstilladelserne udstedes på. Den sag følges op i morgen på hjemmesiden.
Mere end kuriøst
Det skal pointeres, at Super Transport ikke er medlem af DTL. Alligevel vil ordførende direktør Michael Svane godt give selskabet et par ord med på vejen.
”Det lyder som om, det er et godt og grundigt fupforetagende. Et af dem, som trænger til at blive børstet godt og grundigt af. Nu vil vi prøve at kigge på dem og smide et fiskenet ud for at se, hvilke informationer vi kan hive ind. Men det lyder til, at det er et gedigent foretagende, der ikke bare hører til i den kuriøse, men i den platte del af branchen, påpeger direktøren.
Ingen kontakt
Lastbil Magasinet forsøgte i går at få hul igennem til Super Transport, men det lykkedes ikke. Vi ville ellers gerne have snakket med den ansvarlige leder Peter Østergård Knudsen.
Flere af de tidligere chauffører fortæller nemlig, at de aldrig hverken har set eller hørt noget til ham.
Vi ville også gerne have haft en forklaring på, hvad der foregik i firmaet i det første år efter Kim Østergård Knudsens tiltræden. Et år, hvor kørslen foregik uden tilladelser.
Læs også artiklen: "Et firma med mange numre."