23948sdkhjf

Hvor sikre er automatiske hastighedsmålinger?

Chauffør Poul Erik Jørgensen giver ikke meget for de automatiske hastighedsmålinger i Århus. Hans erfaring er, at resultaterne er usikre, og at det er tilfældigt, hvem der kommer til at betale. En datalog fra leverandøren siger til gengæld, at målingerne er "rimeligt sikre".

”Det er bevisligt, at det hele roder, så det er noget juks, at politiet sender bon'er, inden tingene teknisk er 100 procent i orden.”

Det er det skudsmål, som chauffør Poul Erik Jørgensen, Århus giver forsøget med automatisk hastighedsmåling i sin hjemby.

Derfor vil han gerne bakke om en kollega fra landevejen, vognmand Anders Hald Jensen, Knebel på Djursland. Vognmanden står til en betinget frakendelse af pappet, efter han i en automatisk måling endte på 71 km/t efter fradraget af tolerancen på tre km.

Ingen regning

To gange i forsommeren oplevede Poul Erik Jørgensen blinkende lamper i lyskryds i Århus, da de automatiske hastighedsmålere tog hans kontrafej ved gennemkørsel.

Ingen af gangene er forseelsen endt med bødeforlæg.

”Første gang, jeg blev målt, var i krydset ved Ringvejen, da kørte jeg omkring 70 km/t. Anden gang var tre uger senere i krydset ved Bispehaven. Da var farten cirka 60 km/t,” fortæller chaufføren.

Det kan efter loven kaldes hastighedsovertrædelser. Poul Erik Jørgensen har dog en anden betegnelse: ”Jeg fulgte bare trafikken.”

Flere i samme usikre båd

Chaufføren kører for Gasa. Her er to af hans kolleger inden for kort tid rendt ind i den automatiske fotograf i lyskrydsene – også med for høj hastighed.

”Den ene hørte aldrig en lyd, mens den anden fik en bøde på 1000 kroner for at køre 63 km/t,” fortæller Poul Erik Jørgensen.

Chaufføren havde i øvrigt to lastbiler lige bag sig, da han kørte over krydset ved Bispehaven. Han takserer, at de også kørte med 60 km/t, så nu er han ved at undersøge, om de heller ikke påfølgende fik en hilsen fra politiet.

”Det er menneskeligt at fejle. Det er det også at indrømme, at teknikken ikke virker 100 procent, men så skal der heller ikke udskrives bøder, før det fungerer” mener Poul Erik Jørgensen.

Stadig i arbejdstøjet

Lastbil Magasinet skrev 6. og 7. august på hjemmesiden om vognmand Anders Hald Jensens problemer.

Dengang erkendte chefen for Færdselspolitiet i Århus, Finn Jensen, at der havde været fødselsvanskeligheder med den automatiske hastighedsmåling, men at de var ved at være ovre.

Politichefen fremhævede især, at kvaliteten på billederne var så ringe, at mange bødeforlæg blev frafaldet.

På trods af Finn Jensens udtalelse først i august befandt leverandørens tekniker sig alligevel i Århus hele sidste uge.

Rimeligt sikre!

Det er datalog Benny Nielsen fra Olsen Engineering, Roskilde.

Benny Nielsen mener, at alt nu virker, som det skal.

På spørgsmålet om måleresultaterne hele vejen igennem har været nøjagtige, siger han: ”Målingerne er rimeligt sikre.”

KHvor sikre er det?

”Så sikkert som den slags ting nu kan være,” pointerer datalogen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064