23948sdkhjf

Den danske chauffør må rejse hjem

Med lidt held vender den danske eksportchauffør efter sin frigivelse hjem i slutningen af næste uge efter 32 dages fængsling i Tyrkiet.

Vognmand Jens Andersen, Mors, er en glad mand.

Nu har hans chauffør fået lov til at rejse hjem fra Tyrkiet efter at have tilbragt 32 dage i fængslet og et døgns tid i husarrest.

”Jeg har snakket med ham. Han har lige fået at vide, at han er fri, så nu kan han flytte på hotel. Han er ved rigtig godt mod, men har dog tabt sig lidt.”

Det fortalte Jens Andersen i går.

Det var lidt en pudsig samtale, der udspillede sig mellem arbejdsgiver og chauffør.

”Han sagde, at nu ville han tage ud på London Camp, som er en stor rasteplads, hvor danske chauffører også holder til. Jeg sagde til ham, nu skal du ikke overnatte i en lastbil. Flyt du nu på hotel og få dig et bad og noget ordentlig mad,” siger Jens Andersen.

Vognmanden har en mistanke om, at hans frigivne chauffør nok alligevel tager ud på rastepladsen og kigger efter danskere.

”Han sagde nemlig, at han godt kunne nemlig tænke sig et stykke med leverpostej,” pointerer Jens Andersen.

Hjem med materiellet

Mandag eller tirsdag i næste uge er de folk, som Jens Andersen sender ned for at hente trækker og sættevogn, fremme. Så er det meningen, at chaufføren skal følges med dem hjem.

”Det er sådan, at bil og sættevogn skrives i passet, når du kører ind i Tyrkiet, og det er ikke så nemt at komme ud igen uden,” fortæller vognmanden.

Jens Andersen har endnu ikke klarhed over, om hans forsikring skal udrede erstatning efter ulykken nær Istanbul, hvor en tyrkisk chauffør og politimand blev påkørt. Chaufføren døde af sine kvæstelser.

”Vi har ikke fået noget at vide om en eventuel erstatning. Jeg ved, at politibetjenten efter omstændighederne har det godt. Jeg tror nok, at han slap med benbrud,” forklarer vognmanden.

På tyrkernes ansvar

Den danske chauffør har pacemaker. Under sagen blev der fra et dansk sygehus fremsendt en skriftlig erklæring, hvor man fralagde sig ansvaret for hans helbred. Samtidig blev det påpeget, at hvis der skete noget med chaufføren, så var det tyrkernes problem.

”Jeg ved så ikke, om det har fået myndighederne i Tyrkiet til at tænke sig om,” siger Jens Andersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157