Der er forskel på kunder
Artiklen på hjemmesiden i går om Kögels nyindførte to års garanti på køretøjer medførte, at Lastbil Magasinet fik en henvendelse fra en læser, som mente, at der træder nye, fælles EU-garantiordninger i kraft til januar.
Det er korrekt, men de nye regler gælder alene for privatkunder, så den udvidede forbrugerbeskyttelse og garanti følger så at sige kundens status.
Er hr. Jensen en fysisk person/privatkunde, sikres han fra 1. januar 2002 ekstra, når han går ud og handler ind.
Den dato træder EU direktiv 1999/44/EF nemlig i kraft.
To års frist
Ifølge direktivet får forbruger Jensen nu en reklamationsfrist på to år fra varens leveringstidspunkt.
EU har vedtaget reglerne for at sikre, at samtlige Fællesskabets borgere har ens forhold, når de handler nationalt, men også, hvis de køber varer hjem fra et andet medlemsland. I direktiv-teksten står der:
”Medlemslandenes lovgivninger om forbrugerkøb afviger på mange måder fra hinanden med det resultat, at de nationale markeder for forbrugsvarer er indbyrdes forskellige, og at der kan opstå konkurrencefordrejning mellem sælgere. Et fælles grundlag af minimumsrettigheder for forbrugerne, som gælder, uanset hvor i Fællesskabet varerne er købt, vil øge tillid og give dem bedre mulighed for at udnytte fordelene ved det indre marked.”
Købelovens bogstav
En erhvervskunde skal stadig ikke forvente længere reklamationsret, end købeloven giver ret til. Eller andre aftaler, som indgås sælger og køber imellem.
”De to års garanti er noget, som Kögel er kommet med for at fremhæve deres produkter. Normalt er garantien på erhvervsprodukter på et halvt år, sliddele undtaget,” fortæller Jørn Bolding, der har det danske agentur på Kögels produkter.
Han tror dog, at andre leverandører på et tidspunkt vil følge Kögels eksempel, når konkurrenterne opdager, at den tyske producent går enegang med sin ekstra garanti til kunderne.