Sonofon savner forklaring
Det er ikke så lige en sag at få Sonofons kommentar til, hvad der skete, da selskabet 9. august klippede forbindelsen til samtlige mobiltelefoner hos vognmand Kjeld Frederiksen, Herfølge.
Efter fem minutters ventetid, hvor det gentages gang på gang, at servicekonsulenterne har travlt med at betjene kunder, får Lastbil Magasinet endelig Charlotte Jensen i røret.
Efter behørig præsentation fra bladets side, forklarer hun straks, at det er hendes kollega, der har håndteret sagen, og at hun ikke er at træffe.
På Lastbil Magasinets spørgsmål, om det er fast kutyme at lukke kunders telefoner, når de vil skifte selskab, svarer Charlotte Jensen nej.
”Men jeg kan se, at der har været en masse involveret i sagen,” fortæller hun.
Helt specielt
Charlotte Jensen kan ikke helt gøre rede for, hvorfor Sonofon først afviser at lade vognmanden flytte inden februar næste år, for derefter at aftale flytning til 23. august.
Kjeld Frederiksens aftale med Sonofon blev indgået via FDE´s rabatordning, og der er normalt seks måneders opsigelse.
”Jamen - jeg tror, det her var en helt speciel aftale, og det var derfor vognmanden godt kan flytte, og så lukker vi for ham uden at være opmærksomme på, at han ikke er klar over det. Jeg ved ikke, hvordan og hvorledes det er gået til,” siger Charlotte Jensen.
Hun henviser os nu til at snakke med sælgeren af aftalen. Da vi igen forklarer, at vi er i gang med at skrive om sagen og gerne vil snakke med én, der kan forklare sagens rette sammenhæng, henviser servicekonsulenten til at ringe til Sonofons omstilling.
En helt anden historie
Sonofons pressemand Bo Heimann kan ikke umiddelbart se, hvad der er sket i sagen, men efter tre opringninger er tingene ved at være på plads.
”Det er noget rod. Men telefonerne blev lukket, fordi der var en fejl i systemet, som ikke kan forklares. Grunden til, at vognmanden nu kan flytte, er, at han har betalt for det. Han har nemlig en erhvervsaftale med rabatter, og dem er der et halvt års opsigelse på,” forklarer Bo Heimann.
Kommer der et eventuelt erstatningskrav fra vognmanden, er det noget, som Sonofons juridiske afdeling må tage sig af, mener pressemanden.
Hos Kjeld Frederiksen kan man ikke nikke genkendende til Bo Heimanns påståede økonomiske krav i forbindelse med overgangen til Tele Danmark.
”Det er ikke korrekt, at vi skal betale for at slippe ud af aftalen,” fortæller Sussi Olsen, ansat på vognmandens kontor.
Forbindelse igen
Mens problemerne med telefonforbindelsen stadig stod på, tog vognmanden kontakt til DTL´s konsulent Niels Erik Nielsen.
”Jeg henvendte mig til FDE, og herfra fik man forbavsende hurtigt åbnet for telefonerne igen. For os er det vigtigt, når vi har tegnet en aftale, at vognmandens telefoner så også virker. Det er min opgave at sikre, at den service, vi yder, også fungerer. Jeg har nu forståelsen af, at vognmandens advokat har udbedt sig en forklaring,” fortæller Niels Erik Nielsen.
Konsulenten regner så med, at Kjeld Frederiksen via sin advokat får en god forklaring på systemfejlen hos Sonofon, men at det i den sidste ende kan blive retsvæsenet, der kommer til at afgøre sagen om erstatning.
Niels Erik Nielsen mener så i øvrigt, at en computerfejl for det meste sidder 60 centimeter foran skærmen, selv om der selvfølgelig kan opstå fejl.
Læs også artiklen: "Lukkede vognmands telefon uden varsel".