23948sdkhjf

Bladkompagniet: Reglerne skal følges

Hos Bladkompagniet skal reglerne følges. Derfor skal folkene bag Tempo Pak nu redegøre for deres ulovlige kørsel uden tilladelser og i en firmabil.

”Det er vores intention at følge reglerne. Det er heller ikke i vores interesse at bruge ulovlige vognmænd, og med sin underskrift ved ansættelsen står de inde for, at der er orden i tingene. Er der ikke tilfældet, medfører det, at vi må finde en anden vognmand – eller omvendt: vognmanden må finde noget andet kørsel,” siger Ib Henriksen, Bladkompagniet A/S Hvidovre.

Det er Ib Henriksen, der står for hyringen af distributører til Bladkompagniet, og det var også ham, som lavede aftalen med Tempo Pak, Humlebæk.

Som omtalt i mandagens to artikler på hjemmesiden er Tempo Pak politianmeldt for at køre ulovlig godskørsel for netop Bladkompagniet med en seks ton Iveco, indregistreret til firmakørsel og selvfølgelig uden tilladelse.

Ib Henriksen er klar over, at der er noget, som hinker hos Tempo Pak, så nu skal parterne have en drøftelse af de ulovlige forhold.

Tjekker ikke forholdene

Ib Henriksen beder ikke vognmændene komme og præsentere tilladelser og registreringsattester, når han laver aftaler med dem.

”Vi må formode, at de har tingene i orden,” siger han.

Ifølge Ib Henriksen benytter hans afdeling af Bladkompagniet cirka 250 vognmænd. På landsplan er der 500 distributører tilknyttet, som dagligt kommer hos 8000 forhandlere.

Når kompagniet indgår aftale med en ny transportør, kigger Ib Henriksen på, om han har den rette bil til opgaven, og han forhører sig om forsikringsforholdene. Endelig sikrer Bladkompagniet også, at der er orden i sagerne over for Told & Skat med hensyn til momsregnskabet.

Som sidste øvelse skriver vognmanden så under på, at han driver en forretning ifølge regler på området.

Kan give bagslag

En bil indregistreret til firmakørsel kan ikke være forsikret korrekt til godskørsel, da den foretager ulovlig kørsel. Det betyder, at Bladkompagniet kan få en økonomisk bet, hvis uheldet er ude.

For nylig fik en speditør en regning på 300.000 kroner for ødelagt gods efter et uheld ved Billund, fordi vognmandens bil var indregistreret til firmakørsel.

Desuden kan kompagniet også risikere at få sit gods lagt dødt, hvis politiet stopper den ulovlige transport.

De situationer er Ib Henriksen ikke interesseret i skal forekomme.

”Det er helt klart, at når vi hører sådan noget som det her, bliver vi mere vågne og skærper opmærksomheden,” fortæller han.

Han vil ikke afvise, at en lov om medvirkeansvar vil få udbyderne af kørsel til at være endnu mere på tæerne for at tjekke tingene hos vognmændene.

Mest mindre biler

Bladkompagniet benytter hovedsageligt de mindre biler, som ikke skal have tilladelse, men der er dog stadig nogle af de store på vejen.

”Det er lidt et gråt marked, vi bevæger os i indirekte, men det er ikke i vores interesse at bruge de ulovlige vognmænd. Det er også klart, at loven skal overholdes, når vi uddeler opgaver. Vi er ikke interesseret i at deltage i ulovligheder, men vi fraskriver os heller ikke ansvaret, når det sker,” pointerer Ib Henriksen.

Derfor vil han nu have drøftet sagen igennem med Tempo Pak, som udover den nævnte seks ton lastbil også kører med tre biler under 3.000 kg.

Lastbil Magasinet fik i går kontakt til Tempo Pak, men her ønsker man ikke at drøfte det ulovlige forhold.

I dagen anden artikel om emnet: ”Bladkompagniet er også ansvarlig,” efterlyser ordførende direktør i DTL, Michael Svane, at myndigheder griber ind over for køberen af de ulovlige transportydelser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081