23948sdkhjf

DTL's direktør: Afskaf turtilladelserne

Ordførende direktør i DTL mener, at det måske er på tide at afskaffe de bilaterale aftaler om turtilladelser med landene i Østeuropa og i stedet erstatte dem med fælles aftaler i EU regi.

”Man kan sige, at med det indre marked og Schengen-samarbejdet, har man væsentligt færre kontrolmuligheder, når østeuropæerne først er inden for EU´s område. Så man kan stille sig selv det spørgsmål, om ikke systemet med turtilladelser har overlevet sig selv. Jeg kan forestille mig, at der i stedet er en kontrol på EU niveau.”

Sådan kommenterer ordførende direktør Michael Svane, DTL, gårdagens artikel på hjemmesiden: ”Problemer med østeuropæiske vognmænds tilladelser.”

Her slog Lastbil Magasinet fast, at en turtilladelse til Danmark kan være det samme som at udskrive en blankocheck til snyd, fordi de ikke længere stemples på grænsen.

Styres af EU

”Danmark deler turtilladelser ud til østeuropæere. Det samme gør blandt andet Tyskland, men når de først er inden for EU´s område, er det svært at kontrollere, hvad de bruger dem til. Derfor kan man sige, at det er bedre at finde en løsning på problemet, hvor det er EU, der regulerer, hvem der har lov til at køre inden for Fællesskabet, fremfor at hvert enkelt land forsøger at opretholde sine aftaler med Østeuropa,” påpeger Michael Svane.

Som det fremgik af artiklen i går, har DTL ingen mulighed for at beregne, hvor mange markedsandele af kørslen vognmændene østfra sætter sig på. Ligesom det beror på en tilfældighed, hvis politiet afslører, at den ustemplede turtilladelse benyttes til ulovlig indenrigs- eller udenrigskørsel i pendulfart Århus-Hamborg for en dansk kørselsrekvirent.

”Jeg synes bestemt, det her er en aktuel grund til at tage sagen med under armen til trafikministeren, for som det er nu, er tingene ikke til at kontrollere, men det her er en konsekvens af det indre marked,” pointerer Michael Svane.

Hvad vil politikerne?

Lastbil Magasinet har forsøgt at få en kommentar fra politikerne på Christiansborg, men det er ikke lykkedes endnu.

Vi vil også rette henvendelse til EU-parlamentarikeren Freddy Blak (S) for at høre, hvordan han eventuelt vil håndtere problemstillingen. Vi følger op på sagen senere.

Læs også dagens anden artikel om emnet: ”Blankochecks til uhæmmet kørsel.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062