23948sdkhjf

Blankochecks til uhæmmet kørsel

Så lang tid fortjenesten er større end risikoen for opdagelse, er turtilladelserne en rent Slaraffenland for brodne kar både i øst og vest, mener Jens Tidemann.

”Vi har i FDL vidst længe, at når østeuropæerne først er sluppet ind, så kører de uhæmmet, og det kan ikke lade sig gøre uden dansk deltagelse. Derfor er vi tilhængere af, at dem, der deltager i festen, også skal være med til at betale, og det skal være med sanktioner, der kan mærkes,” mener formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Jens Tidemann.

Han efterlyser derfor igen loven om medvirkeansvar til kørselsrekvirenten.

”Så længe nogen kan tjene mammon til kassen på andres lovovertrædelser, og det kun koster en latterlig bøde, så fortsætter det,” mener formanden.

Jens Tidemann forestiller sig, at en konfiskation af bil og gods vil være på sin plads sammen med en økonomisk lussing til den danske speditør, som æder hele fortjenesten og mere til ved det ulovlige forhold.

Unfair konkurrence

Lastbil Magasinet afslørede tidligere Padborg-speditøren Andreas Andresens ulovlige brug af russere til indenrigskørsel.

Netop den sag fremhæver Jens Tidemann. Han mener ikke, kørslen ville finde sted, hvis speditøren på forhånd vidste, at han måtte vende lommerne for at betale bøden.

”Hvis speditøren fik, så hatten passede, er der ingen tvivl om, at han hellere ville betale ventepenge til den sølle russer end at have ham til at køre ulovligt rundt,” mener Jens Tidemann.

Dårligt fra branchen

Ud over at det er svært for en dansk vognmand at konkurrere med de østeuropæiske priser, synes formanden heller ikke at den slags forhold pynter på branchens image.

Jens Tidemann tror ikke, at det er vejen frem, at kontrollere østeuropæerne på EU´s ydre grænser.

Selv om de eventuelt får stemplet deres papirer der, mangler der kontrolforanstaltninger senere i systemet.

”Der er ingen, der ser efter, om de bliver en uge eller en måned. Jeg har altid sagt, at ulovligheder skal stoppes, inden de bliver begået, derfor mangler vi loven om medvirkeansvar. En østeuropæisk vognmand kører nemlig ikke ruten Aarhus Hamborg - eller Aarhus København uden dansk deltagelse,” påpeger Jens Tidemann.

Læs også: ”Systemet har overlevet sig selv.”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062