23948sdkhjf

Problemer med blomstertransporter skal afdækkes

DTL vil hjælpe blomstervognmændene med at bryde mønstret med de mange overtrædelser af køre-hviletiden. Blandt midlerne er undersøgelse af køreskiver og en forbedret dialog med blomstereksportørerne.

Vognmændenes egen organisation vil nu undersøge en række køreskiver nærmere for at kunne påvise, hvor det går galt for blomstervognmændene med store køre-hviletidsbøder til følge.

Det er et af de konkrete resultater, der kom ud af et møde i sommerferien i Odense mellem DTL’s topfolk og otte toneangivende blomstertransportører.

»Vi vil prøve at afdække et helt kørselsforløb på nogle konkrete køreskiver for at påvise, at det rent faktisk er ved leveringstidspunktet i Danmark, det går galt. Forstået på den måde, at eksportbilerne kommer for sent af sted, fordi blomsterne bliver leveret for sent herhjemme. Og er bilen allerede forsinket ved første leveringssted, giver det problemer for chaufføren i den sidste ende,« siger vicedirektør i DTL, Morten Lindbo.

Men i nogle tilfælde er det vel de samme transportører, der både samler blomsterne op i Danmark og står for eksportkørslen?

»Det skal vi have undersøgt, men ofte er blomsterne ikke klar ude i gartnerierne, når transportøren kommer. Flere ting spiller ind - det er ligesom en slange, der udvider sig, og så ender det med leveringsproblemer.«

Rekordbøder

Baggrunden for mødet i Odense var de rekordstore bøder, som to blomstertransportører er blevet præsenteret for. I fjor inkasserede Bøg Madsen ca. en halv million kroner i bøde for overtrædelse af køre-hviletiderne, og for nylig blev Ove Østergaard, Blommenslyst præsenteret for et bødeforlæg på 750.000 kroner.

En undersøgelse af udvalgte køreskiver skal ifølge Morten Lindbo bruges i et forsøg på at få lagt et fornuftigt kørselsforløb. Han pointerer, at vognmændene selv er i stand til at tilrettelægge turene, men at DTL kan bruge nogle konkrete efterprøvelser af køreskiver, når man som en samlet branche skal argumentere over for omverdenen.

»Hvis der ikke bliver gjort noget, risikerer vi, at blomstervognmændene får et dårligt image. Derfor er det et vigtigt signal at sende, at vi selv gør noget i branchen,« siger Morten Lindbo.

Snak ærligt med kunden

Vicedirektøren understreger, at mødet efterlod det klare indtryk, at blomstervognmændene er interesseret i at gøre noget for at undgå de mange overtrædelser af køre-hviletiden.

»De forsinkede leveringer af blomster har hidtil været betragtet som et vognmandsproblem. Men det er vigtigt, at kunderne får klar besked om, at der er en deadline, som skal overholdes, hvis deres blomster skal frem til en bestemt termin. Hvis bilerne skal køre klokken 13, nytter det ikke noget, at blomsterne først er klar to timer senere. Og det er vigtigt at være ærlig over for kunden omkring tidsterminerne lige fra starten. Nogle kunder ved måske knap, at der er de problemer, som vognmanden oplever,« siger Morten Lindbo.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078