Firmaer under anklage kommer nu ud af busken
"Lastbil Magasinet offentliggjorde den 29. juni 2001 en artikel, hvori mekaniker Stig Christensen advarer mod samhandel med X-Ergon samt "advarsel til opslagstavlen" fra mekaniker Stig Christensen og vognmand Kaj Ole Rasmussen, hvori det blandt andet blev anført, at selskabets sælgere er uhæderlige og påtrængende, ligesom selskabet afkræver overpriser for sine varer.
Advarslerne blev bragt uden forudgående henvendelse til min klient, hvilket jeg finder kritisabelt, idet min klient ved en henvendelse ville have haft mulighed for at forklare sagens rette omstændigheder. Da advarslerne helt åbenbart er baseret på misforståelser af sagens rette faktuelle og juridiske omstændigheder, skal jeg hermed redegøre for disse:
Indledningsvis bemærkes, at både mekaniker Stig Christensen og vognmand Kaj Ole Rasmussen har haft besøg af en af min klients kørende sælgere. Begge har valgt at afgive ordrer til sælgeren, og de har derved valgt at indgå en bindende aftale med min klient.
Særligt for så vidt angår det forløb, der er beskrevet af mekaniker Stig Christensen, har jeg følgende bemærkninger:
Under min klients besøg hos mekaniker Stig Christensen udarbejdede sælgeren en håndskrevet ordreseddel. Af denne fremgår nøjagtig hvilke produkter, antal og pris, der var tale om. Denne er underskrevet af mekaniker Stig Christensen, der dermed har accepteret købet, herunder de angivne mængder og prisen.
Når min klients sælgere hos en kunde har optaget en ordre, er det i overensstemmelse med almindelige forretningsprincipper vanlig praksis, at der efterfølgende fremsendes en egentlig faktura, hvorved købesummen opkræves. Dette er også sket i mekaniker Stig Christensens tilfælde, og fakturaen adskiller sig alene fra ordrebekræftelsen ved at være maskinskrevet, ved at være påført en mere detaljeret beskrivelse af varearterne, og ved at der er foretaget en sammentælling af den samlede købesum. Derimod er de beløb, der er anført på fakturaen ud fra de enkelte varer identisk med de beløb, der er angivet på ordrebekræftelsen. Der er således ikke som af Dem antydet tale om, at mekaniker Stig Christensen efterfølgende er blevet faktureret for andre beløb end de beløb, som han selv accepterede ved underskrivelsen af ordrebekræftelsen.
At mekaniker Stig Christensen efterfølgende har fortrudt salget, idet han efter sin egen opfattelse kunne have erhvervet produkterne andetsteds til en billigere pris er min klient uvedkommende henset til, at der er indgået en bindende aftale, som mekaniker Stig Christensen ganske frivilligt har underskrevet. Det er ligeledes min klient ganske uvedkommende, at mekaniker Stig Christensen efterfølgende mener sig forstyrret af kunder, telefonopkald m.v. undervejs i aftaleindgåelsen med min klients sælger. Såfremt mekaniker Stig Christensen på tidspunktet for aftaleindgåelsen måtte have følt sig distraheret af udefra kommende forhold, som min klients sælger ikke har haft indflydelse på, burde han have afbrudt forhandlingerne med min klients sælger i stedet for at tilendebringe disse og underskrive ordresedlen. Jeg finder det derfor helt uantageligt, at De på baggrund af det faktiske forløb viderebringer mekaniker Stig Christensens karakteristisk af min klients sælgere som uhæderlige og påtrængende, idet der ikke er noget i det beskrevne forløb, der støtter disse udsagn.
Det forhold, at mekaniker Stig Christensen returnerer varerne er tilsyneladende alene begrundet i, at han har fortrudt købet.
Efter dansk rets almindelige regler er aftaler bindende for parterne, og der gælder ingen almindelig regel om fortrydelses- eller returneringsret. Mekaniker Stig Christensen har således ikke en almindelig fortrydelses- eller returneringsret i henhold til dansk ret. Endvidere fremgår det af X-Ergons almindelige salgs- og leveringsbetingelser, at returnering af varer alene kan ske efter forudgående skriftlig aftale herom. Dette er tillige påtrykt ordresedlens bagside. Mekaniker Stig Christensen havde desuden ikke indgået aftale med X-Ergon om at kunne returnere de købte varer, hvorfor mekaniker Stig Christensen ikke havde krav herpå. X-Ergon var derfor berettiget til at afvise mekaniker Stig Christensens returnering af de købte varer og fastholde købet.
Da der er indgået en bindende aftale, som mekaniker Stig Christensen selv har underskrevet, og da X-Ergons efterfølgende handlemåde er i fuld overensstemmelse med såvel dansk rets almindelige regler som almindelig forretningspraksis, er de af Lastbil Magasinet ApS' offentliggjorte advarsler på web-siten www.lastbilmagasinet.dk den 29. juni 2001 baseret på urigtige faktuelle og juridiske oplysninger, og advarslerne er derfor uberettigede. Endvidere er advarslerne mod handel med min klient egnet til at påføre min klient betydelige økonomiske tab."