Plastprøveplader er kun for særligt indviede
Teknisk chef Flemming Bøgsted fra firmaet Nielsen og Sørensen Kliplev går og undrer sig.
Ved grænsen kan politiet udstede prøveplader, præget i plastfolie, som gælder for et givent tidsrum. Når perioden er overskredet, er pladerne simpelthen ugyldige.
Nielsen og Sørensen stod for nylig og skulle have brugte biler kørt til København, hvor de skulle videre med færgen til Polen. Firmaet henvendte sig ved politiet i Padborg, men fik den forklaring, at pladerne kun udstedes, hvis det er i forbindelse med import af biler.
”Det er uheldigt, for der er det ved det, at man kun kan køre med foliepladerne, så længe de er gyldige, mens man i for eksempel Polen længe kan køre rundt på blikpladerne. Jeg synes, foliepladerne er hundrede gange nemmere, og så undgår man også svindel,” mener Flemming Bøgsted.
Kun på grænsen
Politikommissær Christian Moos fortæller, at Grænsepolitiet er de eneste i området, der råder over et anlæg, som kan præge pladerne.
”Til indenlands transporter, hvor køretøjerne skal køres til grænsen, må folk henvende sig til de stedlige motorkontorer. Men alle vil gerne have brug og smid væk pladerne, og det kan jeg godt forstå, fordi det forenkler brugen af prøveplader,” fortæller Christian Moos.
Kommissæren forklarer også, at udstedelsesproceduren er lidt mere kompliceret end udlejning af metalskiltene. Alle papirer og køretøjer tjekkes fysisk.
”Det vil jo være fortvivlende, hvis vi for eksempel medvirker til, at en litauer bortskaffer et stjålent køretøj,” mener Christian Moos.
Det var først ved årsskiftet, at Grænsepolitiet fik prægningsanlægget, og det gør uvægerligt tingene nemmere.
”I år 2000 havde vi 17.000 udlejninger af prøveskilte. Det gav til tider problemer både med at få skiltene hjem og med at få tilbagebetalt depositum til for eksempel Sverige, fordi adressen ofte var mangelfuld,” fortæller Christian Moos.
Plader til det hele
På Sjælland er der fire motorkontorer, der har tilladelse til at udstede folieplader, som også må benyttes til kørsel til grænserne.
Maribo og Padborg har begge i forbindelse med grænsetrafik lov til at udstede plastpladerne til import, men i Maribo udsteder man også til kørsel til grænsen.
Foliepladerne kører som en forsøgsordning, og det er John Vrå Jørgensen, Centralregistret for Motorkøretøjer, der er koordinerende leder på forsøget.
”Forsøget blev indledt i 1997. Udover de fire motorkontorer på Sjælland er der et par grænseovergange, som kom med samtidig med Schengens indførelse, hvor der ikke længere er automatisk grænsekontrol. Om ordningen bliver permanent og kommer til at gælde alle 68 motorkontorer i landet ved jeg ikke for nuværende. Der er i hvert fald ikke udsigt til det på kort sigt,” siger han.