23948sdkhjf

Lundimex-direktør undrer sig

Frede Lund, Lundimex undrer sig, for han stillede politimesteren et konkret spørgsmål, men fik svar på noget ganske andet, som han godt ved i forvejen. Lastbil Magasinet vil nu spørge Rigspolitichefen, om det er kutyme ikke at svare på konkrete, skriftlige spørgsmål.

I nogle situationer kan man risikere at få et svar i øst, når man spørger i vest. Og det er nøjagtigt, hvad adm. direktør Frede Lund, Lundimex i Padborg oplever i sagen om skift af prøveplader ved grænsen, som vi bl.a. omtalte i går.

Det blafrende svar kan så skyldes, at politiet gerne vil trække tiden ud, til sagen igen skal i Retten. Men da det var dommeren, der ved sidste retsmøde 7. juni opfordrede direktøren til at få et skriftligt svar på sit problem, undrer det Frede Lund, at politimester Michael Mørup Hansen, Gråsten, ikke vil give ham et svar.

Noget har Frede Lund da endelig, efter godt 14 dages ventetid, fået på skrift ved politimesterens substitut, politiassistent M. Mathiesen.

Det kan direktøren så ikke kan kan bruge til noget, for Frede Lund ved udmærket, at det er ulovligt at køre på tyske prøveplader i Danmark. Så han mener ikke det er nødvendigt, at politimesteren i Gråsten ved politiassistent M. Mathiesen skriftligt fortæller ham det.

Hvor og hvornår?

Frede Lund vil meget hellere have svar på, hvor han skal skifte de tyske prøveplader ud med danske, når han kommer til grænsen. Og det var da også det, han i brev af 8. juni spurgte politimesteren om. Det vil politimesteren så tilsyneladende ikke svare på.

Frede Lund stillede spørgsmålet dagen efter, at han og en af hans medarbejdere sad på anklagebænken i Retten i Gråsten. Begge sigtet for kørsel i uregistrerede køretøjer.

Sigtelsen skyldtes, at de kørte over grænsen og hjem på adressen på Hermesvej i Padborg med politiet i baghjulene. Den korte køretur resulterede i en bøde på 500 kroner til hver.

Hermesvej er så i øvrigt, ifølge Frede Lund, først givne lejlighed for pladeskift, da man efter Danmarks tiltræden af Schengen-aftalen ikke kan leje plader på grænsen - eller har mulighed for at få prøvepladerne ud på selve grænsen.

Må man nu også det?

Politiassistent Helge Frederiksen har så efterfølgende telefonisk ladet Frede Lund forstå, at man bare kan fragte pladerne tre kilometer ned i Tyskland til første motorvejsfrakørsel, hvor de kan afleveres til føreren.

Så er spørgsmålet så bare, om politiet vil acceptere, at de tunge køretøjer holder på til- og frakørsler ved motorvejene? Det her er jo ikke alene Frede Lunds problem.

Selve skiftet fra tyske til danske skilte kan så ifølge Helge Frederiksen finde sted på grænseområdet.

”Det kan ikke passe, at vi skal til Tyskland for at arbejde i Danmark,” mener Frede Lund.

Direktøren mener, det ville lette hverdagen for alle, hvis der blev indført de samme regler mellem Tyskland og Danmark, som gælder i det øvrige Norden, hvor man accepterer hinandens prøveplader.

”Helge Frederiksen mente i øvrigt heller ikke, at der var noget problem, hvis bare skiltene var hollandske, polske eller belgiske. Det er bare de tyske, man ikke vil acceptere,” fortæller Frede Lund.

Svaret til Frede Lund

Direktøren har fået følgende skrivelse fra politimesteren, underskrevet af politiassistent M. Mathiesen, der i øvrigt også mødte som anklager i sagen. Som det fremgår, matcher svaret ikke Frede Lunds spørgsmål:

"Vedr. om overtrædelse af registreringsbestemmelserne ved kørsel i Danmark med uregistrerede køretøjer forsynet med tyske prøveskilte.

Ved retsmødet i sagerne 7. juni blev sagerne udsat med henblik på nærmere undersøgelse vedr. bestemmelserne om kørsel med tyske prøveskilte i Danmark.

I anledning heraf skal meddeles, at det ved forespørgsel i Færdselsstyrelsen samt Rigspolitichefens afdeling D er konstateret, at det ikke på nogen måde er tilladt at køre med uregistrerede køretøjer forsynet med tyske prøveskilte i Danmark, idet der henvises til Rigspolitichefens skrivelse af 23. september 1992.”

Skrivelsens ordlyd

”Det meddeles hermed, at ordningen vedrørende anerkendelse af tyske (røde) prøveskilte til kørsel her i landet bringes til ophør med virkning fra 1. november 1992.”

Op til Schengens indførelse i marts skrev Færdselsstyrelsen til de tyske myndigheder for at få genindført gensidig anerkendelse af hinandens prøveskilte. Det er bare ikke blevet til noget, så det er så som så med den frie trafik over grænsen, og Frede Lund kalder da også forholdene for en teknisk handelshindring.

”Det her handler heller ikke om de 500 kroner, men jeg vil bare have skriftligt svar fra politimesteren om, hvor jeg skal skifte prøveplader, for det kan ikke være rigtigt, at vi skal sende folk til Tyskland. Desuden hedder det sig, at det skal foregå ved først givne lejlighed efter grænsen, og hvor er det?” spørger Frede Lund.

Problemet deles af flere

Lundimex-direktøren er så ikke den eneste, der står med problemet.

Lastbil Magasinet har været i kontakt med mange andre eksportører/importører af brugt materiel til vognmandsbranchen, som står i en lignende situation. De vil også gerne have et svar.

Lastbil Magasinet har derfor sendt artiklerne vedr. sagen til Rigspolitichefens pressemand Søren Kragh. Vi vil nemlig også gerne have svar på nogle spørgsmål:

Er det kutyme, at en politimester ikke vil svare på en henvendelse fra en borger. Frede Lund fik et svar, som ikke stemmer overens med det, der blev spurgt om. Et spørgsmål som dommeren bad ham få politimesterens forklaring på?

Kan det passe, at forhandlere skal sende folk til Tyskland med danske prøveskilte, for at de kan passe deres forretning i Danmark?

Burde det danske politi ikke acceptere et skilteskift på dansk grund lige efter grænsen. Altså et sted, hvor det er muligt at få bragt pladerne hen, uden at forhandlerne skal sendes til Tyskland.

Der kan evt. være to skiftesteder. Dels ved først parkeringsplads ved motorvejen i nordgående retning og dels inde i selve Padborg, da der bor flere forhandlere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.055