23948sdkhjf

Hastighedsbegrænsere i små biler

EU-kommissionen vil have udvidet kravet om hastighedsbegrænsere i last- og varebiler til at omfatte alle køretøjer over 3,5 ton. I dag gælder det kun lastbiler over 12 ton.

Ifølge EU-kommissionen vil forslaget rumme store økonomiske fordele, i størrelsesordenen godt 22 milliarder danske kroner.

Besparelsen fremkommer, ifølge kommissionen, ved reduceret udslip af farlige stoffer, mindre støj, lavere brændstofomkostninger og dækslid. Flest penge vil blive sparet i kraft af færre trafikulykker med deraf afledte færre udgifter. I kommissionens regnestykke er indregnet omkostningerne til installering af fartbegrænserne.

EU-Kommissionen vedtog forslaget 14. juni, og det vil nu blive taget op af det kommende belgiske EU-formandskab som et initiativ til at forbedre trafiksikkerheden. Herefter skal forslaget videre gennem EU-Parlamentet og Ministerrådet, før det kan træde i kraft.

EU-Kommissionen har erkendt, at forslaget har store økonomiske konsekvenser for transportvirksomhederne i EU. Men der lægges samtidig vægt på, at der også er økonomiske gevinster for den enkelte ved at installere fastbegrænsere.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125