23948sdkhjf

Chauffør vågnede brat på grænsen

Noget tyder på, at manden bag rattet ikke forventede at løbe i politiet på den tid af dagen. Uret var nemlig stillet syv timer frem. Både den chauffør og små 200 af hans kolleger kan forvente bødeforlæg efter tre dages kontroller i grænseområdet.

”Det var en stor overraskelse for chaufføren, at vi stod på motorvejsgrænsen ved Frøslev klokken fem torsdag morgen. Han havde stillet uret syv timer frem. Han har måske været heldig andre gange, men den her gang gik det ikke,” fortæller vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen, Færdselspolitiets Centralafdeling København.

Kommissæren ledede tropperne, da der onsdag, torsdag og fredag i sidste uge blev afholdt tungvognskontrol flere steder i grænseområdet i Sønderjylland med mandskab fra nogle af landets Færdselsafdelinger samt fra Centralafdelingen.

Sædvanen tro blev der både noteret de mere almindelige forseelser samt de grovere, der blandt andet indbefattede fusk med hastighedsbegrænseren og straffelovsovertrædelser.

Det var kun torsdag, at betjentene var på stikkerne, inden folk fik søvnen af øjnene. Allerede klokken fire stod de i Frøslev.

Klokken otte om morgenen rykkede de 14 km op i landet til Oksekær Rasteplads, men da var det den sydgående, tunge trafik, som blev stoppet.

Kontant betaling

Syv dages hæfte - omregnet i kontanter bliver det til 5.000 kroner. Det var prisen, en tysk chauffør i en dansk bil måtte betale, inden han kunne forlade stedet, men så kunne tyskeren også præsentere en straffelovsovertrædelse. Nemlig et diagramark påført et falsk navn. Navnet på skiven var ikke mere falsk, end at det tilhørte vognmanden.

”Men vi kan ikke bevise, at han er involveret i sagen, så derfor sker der ikke noget med ham,” fortæller Carl Peter Frederiksen.

Oveni 5.000 kroners kontant afregning for den forseelse, havde chaufføren samtidig seks køre-hviletidsovertrædelser med i bagagen. Så i alt lød regningen på 8.000 kroner.

Vægten på det farlige

Under de tre dages kontroller var vægten lagt på farligt gods og kontrol af transporter med dyr.

”Men samtidig lavede vi også almindelig tungvognskontrol, hvor vi kigger efter alt muligt andet,” siger vicepolitikommissæren.

Til farligt gods forseelserne hører en sag med en chauffør, som kom med en skibscontainer med defekte indgreb på lågerne.

”Vi syntes ikke rigtig, at den skulle ud at sejle, når indgrebene på lågerne var i stykker, så vi kontaktede Søfartsstyrelsen. Det førte til, at der kom en anmærkning i papirerne om, at grebene skulle repareres, inden containeren måtte komme ombord på skibet,” fortæller Carl Peter Frederiksen.

Nok at tage fat på

I løbet af de tre dage stoppede politiet 517 køretøjer og noterede 234 forseelser i 198 rapporter.

58 chauffører blev noteret for overtrædelser af køre- hviletiden, og nogle af dem var i den mere hårdtslående ende.

En tysk chauffør kunne ikke præstere ét eneste lovligt hvil på sine skiver fra mandag til torsdag.

En dansk kollega kunne næsten matche ham. I løbet af 2,5 døgn var hans længste hvil på 6,5 time.

En landsmand blev både noteret for en grov overtrædelse af køretiden, men samtidig tog politiet pladen på sættevognen, fordi den var efterlyst. Vognen var nemlig afmeldt.

Den sættevogn fik senere selskab på kontrolstedet af en anden, som mistede pladen af samme årsag.

Fart under feltet

Da køretøjet blev sat på rullefeltet hos Bilinspektionen, kom hastigheden op på over 110 km/t. Af skiven fremgik det da også, at farten under turen i Tyskland mod Danmark var over 100 km/t på motorvejen.

”Hastighedsbegrænseren virkede simpelthen ikke. Det kan godt komme til at koste chaufføren kørekortet,” fortæller Carl Peter Frederiksen.

Den sag skal nu undersøges nærmere. Det samme skal en falsk ferieerklæring, som en betjent fik forevist.

Det er dokumentfals, som kan komme til at koste både chauffør og vognmand dyrt.

”Endelig var der et dansk firma, som havde købt en hollandsk indregistreret sættevogn. Den kørte de rundt med i Danmark. Det vil vi altså ikke have. Der var også en tysk chauffør, der troede, at han kunne nøjes med at have fotokopier med af diagramarkene. Det går heller ikke,” påpeger Carl Peter Frederiksen.

Sædvanlig overvægt

Også ved denne kontrol var der en overvægt af køre- hviletidssager og dimensionsfejl. Desuden var der en hel del tekniske mangler.

Det medførte, at der i alt blev udstedt 73 køreforbud på de tre dage.

Udover at de to sættevogne mistede pladerne, fordi de var efterlyst, skruede politiet også pladerne af en lastbil og en påhængsvogn med graverende bremsefejl.

En enkelt vognmand havde ikke erhvervet tilladelse, og én chauffør var ikke i besiddelse af et kørekort.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063