I.V.T. volder politiet hovedbrud
Både Færdselsstyrelsen og DTL har anmeldt I.V.T. ApS, Vig, til politimesteren i Holbæk for ulovlig kørsel.
”Vi kan ikke pille pladerne af bilerne, og kurator kan ikke få fat i de sidste af tilladelserne. Derfor har vi overgivet sagen til politiet i Holbæk, som er i gang med efterforskningen,” fortæller fuldmægtig i styrelsen, Suzan Pødenphant.
I.V.T. havde oprindeligt 19 tilladelser. DTL oplyser, at de ni endnu ikke er returneret efter konkursen i januar, og ifølge kurator, advokat Finn Jørgensen, Advodan Holbæk, er der stadig indregistreret seks køretøjer hos selskabet. Der er forsikringsrestance i den ene af bilerne.
Arbejder på sagen
I sekretariatet hos Holbæk Politi fortæller man, at det ikke er så lige en sag at stoppe I.V.T. Politiet kan hente skiver og knalde bøder ud, hver gang de træffer over et af køretøjerne, men de skal jo lige findes.
Politiet forstår heller ikke, hvorfor kurator ikke gør mere for at få hold på bilerne, da de for hver dag på vejen mister værdi. Advokaten kan nemlig få nedlagt fogedforbud og inddraget køretøjerne.
Politiet kan ikke bare af egen drift hente pladerne, selv om tilladelserne er ugyldige, men de kan selvfølgelig få hold på tilladelserne, hvis et af køretøjerne stoppes.
Frem og tilbage
Det er landbetjent Anders Larsen, Trundholm, der efterforsker sagen, og han har sit hyr med at få hul på tingene. Når han vil have skiver og tilladelser i Vig, får han at vide, at alt er overgivet til kurator. Ved henvendelse til kurator får Anders Larsen at vide, at sådan forholder det sig ikke.
Det er heller ikke lykkedes betjenten at få fat i bilerne.
Fra kilder ved Lastbil Magasinet, at det er sjældent, at bilerne viser sig hjemme på adressen i Vig.
Anders Larsen vil uden tvivl gerne ud med boltsaksen og fjerne pladerne, i det mindste på det køretøj, som færdes i trafikken uden at være behørigt forsikret.
Stemmer kassen?
Hos vognmanden i Vig har man et andet selskab, CMI Transport ApS uden tilladelser. Kurator Finn Jørgensen påpegede forleden, at der ikke finder kørsel sted i I.V.T. regi, og at han forhandler med CMI´s advokat for at adskille de to firmaer.
Advokaten ønsker i øvrigt ikke at kommentere mere på konkursen over for Lastbil Magasinet, men han siger dog, at kørslen med I.V.T.´s biler ikke afregnes til det konkursramte selskab.
Hos Roland Munch fortæller adm. direktør Orla Hansen, at det er I.V.T., som kører der. Ledelsen har set både tilladelse og registreringsattest fra firmaet.
Bliver der så tillige afregnet med I.V.T., betyder det, at der går penge uden om boet. Men ikke nok med det. Det sker med materiellet fra konkursboet.
Går de indkørte kroner derimod ind på CMI´s konto, stadig med I.V.T.´s leasede materiel, er der også et problem, fordi CMI ikke har tilladelse til vognmandkørsel, og at selskabet faktisk slet ikke eksisterer hos Færdselsstyrelsen.
Summa summarum må det betyde, at der foregår en trafik med konkursboets køretøjer, som kurator burde stoppe med et fogedforbud.
Hvad siger leasingselskabet?
Leasing Fyn Factoring, Faaborg, har materiel hos I.V.T.
Her vil direktøren kun udtale sig generelt om, hvordan man håndterer tingene, når en vognmand går konkurs.
”Det kan forekomme ved betalingsstandsninger og i visse tilfælde ved konkurser, at pågældende vognmand får lov til at fortsætte, mod at leasingydelserne betales, hvis det er som led i en rekonstruktion. Men vi stiller selvfølgelig krav om i leasingaftalen, at vognmanden har tilladelserne i orden, ” siger adm. direktør Kurt E. Madsen.
Han forklarer også, at Leasing Fyn i nogle tilfælde er oppe mod store problemer i konkurssituationer, hvor ydelserne ikke indbetales.
”Vi kan i en periode stå magtesløse, hvis vognmanden værger sig mod at aflevere køretøjerne, og vi kan blive nødt til at gå rettens vej og få en dom i fogedretten, inden vi kan tage materiellet tilbage,” fortæller Kurt E. Madsen.
Læs også de øvrige artikler på dagens hjemmeside: ”Orla Hansen graver i sagen,” og ”Kurator har også et problem.”