23948sdkhjf

Mercedes på vej med ny model

DaimlerChrysler har udviklet en trækker specielt til all round transport og flåder. Bilen får premiere til efteråret.

Den ny Mercedes-Benz Axor serie består af 4x2 trækkere med en samlet totalvægt på 18 tons. Serien kan leveres med tre motorydelser, 353 hk, 401 hk og 428 hk, to akselafstande (3600 og 3900 mm) og to kabinevarianter.

Mercedes-Benz Axor får premiere til efteråret. Levering til de vesteuropæiske markeder forventes indledt i begyndelsen af 2002.

To kabinevarianter

Standardudstyret på den ny Mercedes-Benz Axor omfatter en langturs-kabine med et ydre mål på 2250 mm. Der kan vælges mellem standardtag eller højt tag, med en loftshøjde på henholdsvis 1510 mm og 1910 mm.

Kabinen har, ifølge DaimlerChrysler, et højt kvalitetsniveau og fremstår med nye farvesammensætninger på sæder, køje og den indvendige beklædning. Træbeklædning på instrumentpanelet og på centerkonsollen kan leveres som ektraudstyr.

Axor's fører- og passagersæde tilhører den ny generation sæder der i øjeblikket også introduceres på den øvrige serie af tunge lastbiler fra Mercedes-Benz. Ekstraudstyret omfatter fører- og passagersæder med komfortaffjedring. Køjen er løftet op, med henblik på at give ekstra bagageplads.

6-cylinder rækkemotor

For første gang på en europæisk lastbil anvender DaimlerChrysler en sekscylinder rækkemotor, OM 457 LA. Denne Euro 3 motor fås som nævnt i tre motorvarianter med et drejningsmoment, der spænder fra 1850 Nm til 2100 Nm ved 1100 omdrejninger, uanset motorversion. Der findes også en speciel motorversion med 295 kW, der kun kræver fire øko-point pr. transit igennem Østrig.

En anden mulighed er 'turbobremse' motorbremsen, der er en helt ny udvikling. Ved at udnytte motorens modtryk der bringes igennem den forbundne turboladers kompressordel, opstår der høj luftgennemstrømning i motoren, hvilket praktisk talt fordobler motorens bremseeffekt.

9 trins gearkasse

Motoren er kombineret med en 9-trins G 221-9 gearkasse, som er fuldsynkroniseret med mekanisk/pneumatisk skifte (MPS). Lavt brændstofforbrug opnås takket være kombinationen af en optimal motor-konfiguration kombineret med højt drejningsmoment ved lave omdrejninger. Som ekstraudstyr kan man få en 16-trins transmission med Telligent® gearskifte.

Der er skivebremser hele vejen rundt og Telligent® bremsesystem som ekstraudstyr. Normal ABS er standardudstyr. Serviceintervaller på 80.000 og op til 120.000 km, i kombination med Telligent® systemet, som er ekstraudstyr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156