15 minutters ventetid i Tyskland er kutyme
I går forsøgte vi her på hjemmesiden at rede trådene ud med hensyn til, om der er regler for ventetider ved tungvognskontroller i Danmark. En tidligere eksportchauffør mener nemlig, at det er tilfældet i Tyskland.
Politikommissær Finn Iversen, Rigspolitiets Færdselsafdeling i Aalborg slog dog fast, at her i landet er der ikke nedfældet regler, og at han aldrig har hørt, at der i Tyskland er faste ventetider, som politiet skal overholde.
Vi har nu fået en kommentar til artiklen fra eksportchauffør Ove A. Pedersen. Han er samtidig brancheformand for Eksportchaufførerne i Esbjerg C og medlem af bestyrelsen i Eksportchaufførernes Landsklub.
Ove A. Pedersen pointerer, at han heller aldrig har set de tyske regler på tryk, men at BAG som regel giver folk lov til at køre efter et kvarters ventetid, hvis chaufføren spørger om lov.
Brancheformandens indlæg:
»Udtalelsen mandag fra den tidligere eksportchauffør på Lastbil Magasinets hjemmeside er delvis korrekt.
Det har i mange år været sådan, at hvis der i Tyskland bliver vinket for mange lastbiler ind i en tungvognskontrol, så kan køretøjet fortsætte efter cirka et kvarters ventetid, selv om det ikke er kontrolleret, hvis vi spørger betjentene om lov til at fortsætte.
Jer har selv et par gange forladt en parkeringsplads efter at være vinket ind. Efterfølgende er jeg så blevet stoppet af en motorcykelbetjent, som jeg kunne vise min skive, hvoraf det fremgik, at der var 15 minutters stop under selve kontrollen, og så er der ikke sket mere.
Fra andre ved jeg også, at det er en ganske normal fremgangsmåde i Tyskland, men jeg ved ikke, om der står noget skrevet i de tyske BAG-regler.
Jeg mener heller ikke, at BAG eller det danske politi skal vinke flere ind til kontrol, end mandskabet kan betjene, for det er klart, at hvis der er flere fejl ved et køretøj, så tager kontrollen lang tid.
Helt i orden
Det er lige så klart, at en lastbil skal lægges død, når der er store overskridelser af reglerne, men det er også normalt, at der køres til nærmeste rasteplads med toilet og spiseforhold.
Er der tale om store overlæs, er det en selvfølge, at køretøjet bliver holdende, til der bliver omlæsset. Kræves det, at bilen skal i synshallen, må chaufføren kontakte sin arbejdsgiver eller lægges død, for det er ikke politiets skyld, at der er noget galt.
Det er kun chaufføren og vognmanden, der hæfter for forseelsen, og der foregår rigtig meget svindel inden for branchen med lokumsaftaler om løn, manglende tilladelser og meget store overlæs, samt indgreb i kontroluret.
Grib i eget rat
Chauffører og vognmænd må gribe i egen barm og få rettet op på tingene, og vi kan ikke undvære politiets kontroller. Det er måske endda nødvendigt med flere, som forholdene er, for det er bedre at forebygge end at helbrede.
Men selvfølgelig skal politiet begrænse sig, når de vinker ind, så kontrollen kan foretages løbende og uden for lang ventetid for det enkelte køretøj på at blive kigget efter.
Ellers må lastbilerne vinkes ud fra stedet, som det sker i Tyskland. Vi har også en leveringstid på godset, som skal overholdes.
Jeg kan oplyse, at jeg har været med fra indførelsen af køre- hviletiden. Jeg begyndte i eksportbranchen i 1960 og har kørt cirka ti millioner km på vejene siden, så jeg kender tingene på min egen krop.
Underskrevet Ove A. Pedersen
Brancheformand for Eksportchaufførerne i Esbjerg C og medlem af bestyrelsen i Eksportchaufførernes Landsklub.