Politikommissær: Tyske særregler er chaufførsnak
”Køretøjerne skal bare blive holdende, til vi har kontrolleret dem. Og jeg tror heller ikke på, at der er sådanne regler i Tyskland. Jeg har i det mindste aldrig hørt om dem, og de gælder i hvert fald ikke i Nordjylland. Jeg tror nu også nærmere, at det er chaufførsnak,” siger politikommissær Finn Iversen, Rigspolitiets Færdselsafdeling Aalborg.
Finn Iversens skepsis gælder en henvendelse, Lastbil Magasinet har fået fra en tidligere eksportchauffør.
Han mener at have hørt, at det tyske lastbilpoliti BAG har nogle regler, der siger, at der skal være en politiassistent til at kontrollere hvert køretøj, samt at hvis chaufføren ikke er kontaktet af en betjent senest et kvarter efter, at han er vinket ind på kontrolstedet, så må han køre igen. Samtidig må hver kontrol kun tage et kvarter, hvis der ikke findes fejler og mangler.
En rigtig dårlig ide
Finn Iversen synes, at det vil være en rigtig dårlig ide bare at køre, selv om der for eksempel er trængsel af stoppede køretøjer på brovægten ved E 45 nær Ellidshøj, som hører under Aalborg-afdelingens område.
Det er før passeret, at chauffører i utilfredshed med ventetiden er kørt, men de er som regel blevet indhentet længere fremme ad motorvejen af ordensmagten.
”Vi kan ikke vide, hvor lang tid hver enkelt kontrol tager, men det går i en glidende strøm. Vi er heller ikke interesseret i, at køretøjerne skal blive holdende længere end højst nødvendigt på vægten,” siger kommissæren.
Føling med tingene
Han fortæller også, at den betjent, der står ved motorvejen og vinker ind på brovægten, har god føling med ikke at få flere ind ad gangen, end at tingene afvikles i rimeligt tempo uden for lang ventetid.
Selvfølgelig kan der så være nogle af ”klienterne,” som det tager lidt længere tid med at ekspedere, hvis der er flere ting, som skal noteres i den sorte bog.
At hver ekspedition kun skal tage et kvarter, afviser Finn Iversen også.
”Vi er i vor gode ret til at tilbageholde køretøjer og lade dem undersøge. Er der for eksempel pillet ved klokken, skal vi have bud efter en ekspert fra Randers. Det er ikke sikkert, han lige kan komme her og nu,” mener politikommissæren.
Han påpeger også, at det hænder, at et køretøj skal sendes til Statens Bilinspektion til nærmere undersøgelse, og det er ikke altid, at det kan ske samme dag, som bilen bliver fulgt til stedet. Der slutter den tur så, indtil tingene er undersøgt.
Nærmeste rasteplads
Den tidligere eksportchauffør spurgte også Lastbil Magasinet, om det kan passe, at chaufføren får besked på at blive holdende på brovægten, hvis han har overtrådt sin køre- hviletid og bliver puttet i seng otte til ni timer.
Det finder chaufføren urimelig,t fordi der på stedet hverken er mulighed for at ringe eller komme i bad og få noget at spise.
”Det normale er, at chaufføren får besked på at køre hen på næste rasteplads, som er Statoil Himmerland, hvor der er de nævnte faciliteter. Når vi kan afse en mand, sender vi ham med for at kontrollere, at chaufføren også kører derind – ellers stoler vi på folk,” påpeger Finn Iversen.
Endelig er det også set før, at betjente kører omkring rastepladsen efter endt kontrol for at se, om de søvnige nu også er på pladsen.
Fylder for meget
”Reelt kan vi godt sige til chaufføren, som har overtrådt køre-hviletiden, at nu kan du sætte dit vogntog her på vægten og gå et sted hen og sove, men vi dispenserer lidt for hviletiden og giver chaufføren lov til at køre hen på rastepladsen. Det skal ses i lyset af, at havde vi ikke stoppet ham på vægten, var den søvnige chauffør buldret videre sydpå,” påpeger Finn Iversen.
Derfor mener han, at det er forsvarligt at lade ham køre de få kilometer, så han kan få ordentlige forhold at hvile ud under.