23948sdkhjf

Flere har problemer med prøveplader

Hos Intertruck Dealing ApS i Lemvig kan man nikke genkendende til historien fra Lundimex i Padborg, som vi bragte på hjemmesiden i går. Direktøren fra Lemvig-firmaet opfordrer derfor Færdselsstyrelsen til at rykke de tyske myndigheder for hurtigst muligt at få en gensidig aftale på plads, så Danmark og Tyskland anerkender hinandens prøveplader.

”Forholdene gør dagligdagen mere besværlig. Det er hul i hovedet, at vi skal have det besvær, når vi forsøger at drive en forretning, som tjener penge hjem til Danmark,” siger direktør Thomas Jensen, Intertruck Dealing ApS fra Lemvig.

Intertruck har syv ansatte og sælger cirka 350 lastbiler om året til ind- og udland.

”Vi står med nøjagtig det samme problem med dobbelte nummerplader som Frede Lund fra Lundimex. Hver gang vi skal have noget gennem Tyskland, så skal vi have fat i tyske prøveplader og have en mand til at stå med dem på grænsen,” påpeger direktøren.

Han opfordrer derfor kraftigt Færdselsstyrelsen til at rykke for svar hos de tyske myndigheder. Thomas Jensen synes nemlig, at de nuværende regler er svære at administrere, uden at Intertruck bryder loven. Ikke mindst efter der er indført stopforbud i grænseområdet på motorvejen.

Venter på svar

Kort før Schengen trådte i kraft i marts måned i år, sendte Færdselsstyrelsen et forslag til det tyske udenrigsministerium via landets herværende ambassade.

Opfordringen lød, at Danmark og Tyskland gensidigt skulle anerkende hinandens prøveplader. Styrelsen har dog ikke fået svar endnu.

”Nu blev forespørgslen sendt gennem ambassaden, så det tager lidt tid, når den skal gennem to instanser. Derfor har vi heller ikke rykket endnu. De tyske myndigheder skal lige have rimelig tid til at kigge på tingene, men får vi ikke en tilkendegivelse, vil det være passende at rykke for svar i juni måned,” mener fuldmægtig i Færdselsstyrelsen, Charlotte Hellinghus Perch.

Begrænset rækkevidde

Selv om en aftale falder på plads, vil Charlotte Hellinghus Perch dog ikke garantere, at man kan køre helt fra Danmark og til Italien på de danske prøveplader.

”Det er ikke sikkert, de er godkendt i alle EU-lande, så det er op til de enkelte lande at afgøre, om de danske plader opfylder minimumskravet til registrering,” forklarer hun.

Til gengæld får folk en reel chance for undervejs at skifte de danske prøveplader ud med tyske, uden at det som nu skal foregå på en grænse, hvor der ikke længere er mulighed for lovligt at afbryde kørslen og skifte plader.

Specielle tyske plader

Frede Lund fortalte på hjemmesiden i går, at han tit oplever, at tyskere kommer og henter biler i Padborg, som inden afgang forsynes med tyske prøveplader.

”Vi er også ude for, at de gladelig kommer her og henter køretøjer, som de sætter deres prøveplader på, og det må vel være lige så ulovligt, som hvis vi kører på danske i Tyskland,” pointerer Thomas Jensen fra Intertruck Dealing.

Det synspunkt kan Charlotte Hellinghus Perch tilslutte sig under den forudsætning, at tyskerne kører på de almindelige prøveplader. Der er bare et men, for trafikken kan være lovlig. Det skyldes, at broderfolket mod syd som bekendt har en dyrere udgave af prøveplader, som rent faktisk betyder, at bilen er fuldt registreret og forsikret.

Charlotte Hellinghus Perch mener også, det må være den slags tyske prøveplader, som bliver accepteret på en køretur helt til Italien.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078