23948sdkhjf

Problemer med prøveplader ved grænsen

Direktør Frede Lund fra firmaet Lundimex skal stå over for dommeren i Gråsten 7. juni tiltalt for at køre uden nummerplade. Det er så bare ikke korrekt, for både trækker og trailer var forsynet med tyske prøveplader, da han blev stoppet i Padborg. Men den går ikke her i landet, siger myndighederne.

”Det er ikke bøden på de 500 kroner, der er et problem, men bliver jeg dømt, appellerer jeg straks. Vi er med i EU, og det er en teknisk handelshindring, når vi ikke kan bevæge os frit med varer fra A til B inden for fællesskabet,” mener adm. direktør Frede Lund, Lundimex International Handel, Padborg.

28. marts i år - eller tre dage efter grænserne blev åbnet i forbindelse med Schengen-samarbejdet, blev Frede Lund stoppet ved sin adresse på Hermesvej i Padborg med en trækker og trailer på tyske prøveplader afhentet i det tidligere Østtyskland. 18. april blev han præsenteret for et bødeforlæg på 500 kroner sendt fra politimesteren i Gråsten.

Ulovlig kørsel på tysk

”Forseelsen er overtrædelse af Færdselslovens paragraf 118, jf. paragraf 72, stk. 1, ved onsdag 28. marts at have ført lastbil med efterspændt trailer ad Toldbodvej og videre ad Hermesvej i Padborg i Bov Kommune i nordlig retning, selv om ingen af køretøjerne var indregistrerede. Hvis De kan erkende Dem skyldig i den forseelse, som er beskrevet i dette bødeforlæg, kan sagen afgøres uden retsforfølgning, hvis De er villig til at betale bøden og eventuelle omkostninger. Hvis de ikke kan erkende Dem skyldig, eller ikke indbetaler beløbet, vil sagen blive sendt i Retten.”

Sådan lød politimesterens henvendelse til Frede Lund, men direktøren er ikke til sinds at betale.

”Tyskerne henter i stor stil lastbiler her og hænger deres prøveplader på, inden de kører. Det er lige så forbudt. Men både jeg og mange andre står med det problem, at når vi kommer sydfra med tyske prøveplader, kan vi ikke skifte til de danske på grænsen mere, fordi vi ikke må stoppe på motorvejen. Det hedder sig så, at vi skal skifte ved først givne lejlighed. Det er på Hermesvej, men alligevel fik jeg en bøde,” fortæller Frede Lund.

Afviser at afregne

30. april rykker politimesteren i Gråsten igen for de 500 kroner. Det får Frede Lund til at rette skriftlig henvendelse til politiet den 8. maj med følgende forklaring:

”Vi kan på ingen måde acceptere denne bøde. Vi kom fra Tyskland med to køretøjer, der var indregistreret med tyske prøveplader og derfor fuldt ansvarsforsikret. Vi er selv indehavere af to sæt danske plader med fuld dækning. Disse kan ikke monteres umiddelbart på grænsen, da der ingen mulighed er for at få dem bragt derud. Efter Schengen er der ingen mulighed for at vende før grænsen. Jeg er før kommet til grænsen med både danske og tyske prøvenumre, hvor det danske politi nærmest så det som en rød klud. Samtidig vil jeg spørge politimesteren, hvordan vi i fremtiden skal forholde os på grænsen, der ikke er der? Vi har jo fri bevægelighed i Schengen.”

Ender i Retten

Et par dage senere får Frede Lund svar på sine spørgsmål:

”Når et køretøj, som kræves registreret – ikke er forsynet med nummerplader – passerer landegrænsen, der er tilkendegivet med skilte, skal køretøjet straks efter passagen forsynes med prøveskilte. Dvs. at monteringen af prøveskiltene skal finde sted første gang, man lovligt kan holde ind til siden. De skriver endvidere, at De ikke kan vedtage det fremsendte bødeforlæg, hvorfor sagen straks vil blive fremsendt til Retten med henblik på berammelse, som De vil blive indkaldt til senere.”

Grænsen er en hindring

Sagen er nu berammet til 7. juni, og Frede Lund vil opfordre sine kolleger i branchen, som står med samme problem, til at møde op i Gråsten.

”Vi må køre til Sverige på danske prøveplader, og når vi først er over grænsen til Tyskland, må vi køre på deres prøveplader til Italien. Vi må bare ikke overskride grænsen til Danmark på tyske plader, og vi må ikke køre i Tyskland på danske. Det kan ikke passe, når vi er medlem af EU,” mener Frede Lund.

Ifølge Færdselsstyrelsen er det korrekt, at en dansker ifølge en aftale landene imellem må køre i Skandinavien på danske prøveplader, men der er ingen aftale med broderlandet syd for den grænse, som ikke eksisterer mere, om at de to lande accepterer hinandens prøveplader.

Tysk langsommelighed

”Inden Schengen trådte i kraft, rettede vi henvendelse til det tyske Udenrigsministerium for at få en aftale om gensidig anerkendelse af hinandens prøveskilte, men vi har ikke fået en tilbagemelding,” siger fuldmægtig i Færdselsstyrelsen, jurist Charlotte Hellinghus Perch.

En aftale vil dog ikke ændre på det faktum, at det er forbudt for en herboende dansker at køre ind i landet på tyske prøveplader på grund af det danske afgiftssystem.

Til gengæld må han med en aftale skifte fra de tyske til de danske prøveplader i Tyskland modsat nu, hvor det koster en bøde, hvis han stoppes af det tyske politi.

Indtil aftalen er på plads, kan Charlotte Hellinghus Perch derfor kun opfordre til, at de tyske prøveplader skiftes ud så hurtigt som muligt, når grænsen er passeret.

Lastbil Magasinet vil dække sagen i Retten i Gråsten.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078