23948sdkhjf

Færdselsstyrelsen skal udtale sig i Combus-sag

Der kom ingen afgørelse på sagen mod de tidligere Combus-chauffører, som i går stod over for dommeren i Retten i Aalborg. På grund af anklageskriftets principielle karakter anmodede anklageren om, at styrelsen inden dommen skal komme med sin vurdering af tingene.

Retten i Aalborg har aldrig oplevet så stor trængsel på anklagebænken som i går, hvor 13 chauffører, der tidligere var ansat i det statsejede Combus, stod tiltalt for overtrædelser af køre-hviletiden. Chauffør nummer 14 valgte at blive væk fra retsmødet uden begrundelse.

Der blev dog ikke sat punktum i sagen. På anklager Lotte Nielsens anmodning skal Færdselsstyrelsen nu komme med sin vurdering, inden dommen afsiges.

”Retten kan ikke se bort fra anklagerens påstand om sagens principielle karakter. Derfor udsætter jeg afgørelsen, til Færdselsstyrelsen har set på sagen,” fastslog dommer Poul Erik Nielsen.

Combus leverede listen

28. januar 2000 stoppede en betjent fra Rigspolitiets Færdselsafdeling, Aalborg, en kvindelig chauffør.

Hun kørte da på ekspresrute 970 X mellem Aalborg og Thisted. Ifølge køreplanen var der ikke plads til at afholde de 45 minutters pause efter fire en halv times kørsel, og der var heller ikke afsat tid til tre gange et kvarters indlagt pause i selve kørslen.

Efter politiets henvendelse til Combus udleverede selskabet dengang en liste med 16 chauffører, som alle havde kørt på ruten i perioden fra september 1999 til 28. januar 2000.

De enkelte chauffører havde i perioden kørt fra tre til ti gange. I bødeforlægget takseredes hver overtrædelse til 400 kroner, så bøderne lød på fra 1200 til 4000 kroner.

Slap for retslig tiltale

To chauffører valgte at betale deres bøde, inden sagen endte i Retten. Det samme gjorde Combus, som efter vejledning fra arbejdsgiverforeningen AHTS i december 2000 betalte 99.000 kroner for sin del af overtrædelserne.

Under retsmødet i går kom det desuden frem, at Combus påfølgende rettede arbejdsplanen ind. Tidligere kørte hver chauffør på ruten Aalborg-Thisted og retur to gange på samme vagt. Det blev reduceret til én tur, og efter en pause fortsatte chaufføren på en anden rute, så hviletiden blev overholdt.

Snert på tidsmæssigt

Afgang Aalborg klokken 12 med ankomst Thisted klokken 13.40. Afgang Thisted klokken 14 med ankomst Aalborg klokken 15.40. Afgang Aalborg klokken 16 med ankomst Thisted klokken 17.40. Afgang Thisted klokken 18 med ankomst Aalborg klokken 19.40.

Sådan lød den køreplan, som de tiltalte chauffører kørte efter, og af det udledte anklageren, at de tiltalte havde kørt uafbrudt i seks timer og 40 minutter uden pauser.

Arbejdsplanen pålagde samtidig, at chaufføren tog plads i bussen fem minutter inden afgang for at betjene de rejsende, og at han skulle klargøre til næste tur ved ankomsten.

Flere chauffører forklarede, at de havde forsøgt at få lidt mere tid til selve turen, men det afviste NT (Nordjysk Trafikselskab, red.), som lavede køreplanen for ruten, mens Combus udarbejdede arbejdsplanen, som tilrettelagde det sådan, at chaufførerne skulle køre turen to gange efter hinanden.

Masser af pauser

Flere chauffører kom i Retten med den forklaring, at der var masser af tid til at gøre holdt på turen af tre til otte minutters varighed. Samtidig forklarede en del også, at de først satte sig i bussen et par minutter inden afgang, og endelig kunne der hentes nogle få minutter på ankomsttidspunkterne, hvis trafikken gled undervejs.

Problemet i sagen er, at de påstande ikke kan bevises.

”Reglerne siger, at der ikke skal skiver i busser i rute, hvis køreplanen overholder bestemmelserne om hviletiden,” sagde anklager Lotte Nielsen.

Efter politiets undersøgelse af sagen har et par af chaufførerne kørt med skiver i kontroluret for at bevise deres uskyld. De fremstillede skiver blev dog ikke brugt som bevismateriale.

Er afhørt i sagen

Sidste forår var chaufførerne indkaldt til afhøring på Politigården i Aalborg. For flere af de tiltaltes vedkommende forgik forhøret i forhallen. Det tilkendegav de stor utilfredshed med i Retten.

Lotte Nielsen påpegede dog, at under afhøringen havde chaufførerne over for betjenten fra Færdselspolitiet erkendt overtrædelsen af hviletiden.

Det afviste flere af de tiltalte så under retsmødet. En chauffør præsenterede dommeren for et brev, som han påfølgende sendte til politimesteren. I brevet påpegede han, at han ikke vedkendte sig nogen overtrædelse under afhøringen.

De tiltalte mente desuden, at betjenten havde kigget i en forkert køreplan. Han havde set i den ordinære plan for ruten med holdt i flere byer, mens der er en speciel plan for ekspresbusser, hvor der er indlagt en fem minutters pause i Fjerritslev, men med færre stop på ruten. Betjenten var ikke indkaldt som vidne under retssagen.

De tiltaltes forsvarer krævede frifindelse for sine klienter, mens anklager Lotte Nielsen påpegede, at sagen var af principiel karakter, da Combus køreplanen klart viste, at der ikke var plads til den fulde hviletid, selv om chaufførerne forklarede, at der var rigelig tid på ruten.

Dommen afsiges, når Færdselsstyrelsen har givet sin vurdering af sagen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125