DTL-formand: Det lokale politi er for passivt
»Min retsbevidsthed lider et alvorligt knæk, når jeg anmelder en ulovligt kørende vognmand til det lokale politi, og de ikke foretager sig noget. Det er som om politiet synes det er lidt sjovere at lave storvognskontroller. Jeg går efter politiet, for jeg vil ikke finde mig i det,« sagde formanden Kaj Nielsen, Langeskov på DTL’s generalforsamling lørdag i Odense Congress Center.
Vognmænd uden tilladelser var i fokus på generalforsamlingen. Anledning til ovenstående udtalelse fra formanden var et indlæg fra Asger Nielsen, Thy Vognmandsforening, som forinden havde berettet om tre firmaer, der i årevis har kørt ulovligt på Thy, uden at det lokale politi har foretaget sig noget.
Passivitet skader omdømmet
Kaj Nielsen langede også ud efter politiet i sin beretning. Her sagde han bl.a., at DTL ikke opfatter Færdselsstyrelsen som den store synder i bestræbelserne på at komme ulovlighederne på landevejene til livs.
»Derimod kunne vi godt tænke os lidt mere fut i de lokale politimyndigheder, som bestemt ikke prioriterer anmeldelser af ulovlig vognmandskørsel særlig højt. Meldinger fra foreninger og kredse til DTL om ulovlig kørsel viser, at politiet på det punkt er meget passivt. Antallet af politianmeldelser er mange, men antallet af efterforskningssager kan tælles på en hånd,« sagde formanden og fortsatte i samme spor:
»Hvis de lokale myndigheder ikke mander sig op og får taget fat på de anmeldte ulovligheder, bliver det meget svært - for ikke at sige umuligt - at få renset ud i transporterhvervet. Politiets passivitet er med til at skade omdømmet for det samlede transporterhverv. De lokale politimyndigheder har påtaget sig et stort ansvar ved ikke at udøve en tilstrækkelig politimyndighed.«
Formanden fik støtte fra trafikminister Jacob Buksti, der var indbudt som gæstetaler. Ministeren oplyste, at han har haft flere møder med Rigspolitiet og justitsministeriet om problemerne.
»Og det vil jeg gøre igen,« understregede ministeren i sit indlæg. »Det er uacceptabelt, at anstændige vognmænd og chauffører ikke kan udøve deres erhverv uden at blive generet af konkurrence fra uhæderlige vognmænd.«
Arbejdstidsregler
Kaj Nielsen kom i sin beretning ind på EU’s udspil til arbejdstidsregler for transporterhvervet, som DTL ikke er tilfreds med, bl.a. fordi EU’s transportministre lægger op til, at de selvkørende vognmænd ikke skal omfattes af arbejdstidsreglerne.
»Det er DTL’s klare opfattelse, at arbejdstidsreguleringen af hensyn til konkurrenceforholdene også skal omfatte de selvkørende vognmænd. Der er konkrete forventninger til, at indførelse af et nyt digitalt kontrolapparat reelt muliggør en kontrol. Ellers er det omsonst at tale om regulering af de selvstændige,« sagde formanden.
Også på dette punkt fik Kaj Nielsen støtte af Jacob Buksti, der fastslog, at den danske regering er enig med DTL i, at de selvkørende vognmænd også skal omfattes af arbejdstidsreglerne.
»Det handler om færdselssikkerhed, og så er det ligegyldigt, om det er en ansat eller en selvstændig, der medvirker i en ulykke. Virkningen er den samme,« sagde trafikministeren.
Strukturdebat
Formanden kom også ind på DTL’s struktur. Han omtalte det siddende strukturudvalg, som til efteråret skal barsle med et oplæg.
»Der arbejdes med flere modeller, men i udvalget er man enige om, at den fremtidige struktur skal bygge på foreningsstrukturen. Dog med det håb, at foreningerne i højere grad markerer sig over for DTL’s bestyrelse,« sagde Kaj Nielsen.
Efter beretningen kom strukturen i fokus, da bestyrelsens forslag om ændringer af DTL’s vedtægter blev trukket tilbage. Det skete, efter at flere talere havde givet udtryk for, at de ønskede et mere gennemarbejdet forslag.
»Prøv at se på hele strukturen i et års tid, så vi ikke får nogen hovsa-løsninger,« sagde således næstformanden for ITD, Mogens Therkelsen, som i øvrigt roste formandens beretning og takkede for godt samarbejde med DTL’s bestyrelse.
Der var i det hele taget ingen kritiske bemærkninger til formandens beretning, der ligesom regnskabet blev vedtaget uden kommentarer. Da Kaj Nielsen desuden blev genvalgt uden modkandidat, må årets generalforsamling betragtes som en hjemmebanesejr for den fynske formand.