23948sdkhjf

Chaufføren hænger kun på bøden

Formanden for Chaufførernes Fagforening i Esbjerg vil gerne slå fast med syvtommer søm, at vognmanden altid skal stille sikkerheden og betale for advokatbistanden ved ulykker i udlandet.

”I tilfælde af uheld i udlandet skal vognmanden altid betale udgifterne ved en sikkerhedsstillelse, men chaufføren skal selvfølgelig selv betale bøden. Desuden skal vognmanden altid betale chaufførens omkostninger til en advokat, og det skal han, uanset hvad årsagen er til en sikkerhedsstillelse,” pointerer Kurt Friedrichsen, der er formand for Chaufførernes Fagforening i Esbjerg.

Formanden henviser til to love, som alt for få i branchen efter hans mening har kendskab til. Det er loven om godskørsel og loven om retshjælp.

Lov om godskørsel

”Den registrerede ejer eller bruger af et motorkøretøj med en totalvægt på 3.000 kg eller derover hæfter overfor føreren af køretøjet og andre personer, der er tilknyttet dennes virksomhed og efter anmodning deltager i og medvirker til transporternes gennemførelse, for udgifter, der opstår under kørsel i udlandet, til behandling m.v. i udlandet og til hjemtransport i forbindelse med sygdom.”

Sådan står der i lovens paragraf 16b stk.1. Men teksten går videre i stk. 3:

”Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på udgifter til retshjælp og lignende udgifter, der opstår under kørsel i udlandet i tilfælde af konflikter med udenlandske myndigheder, som følge af handlinger eller undladelser, der har en naturlig forbindelse med transportens gennemførelse.”

Bekendtgørelsens bogstav

Bekendtgørelse nr. 293 af 11. maj 1999 paragraf 11 omhandler refusion til chaufføren efter uheld i udlandet:

”Den der efter lovens paragraf 16 stk. 3 hæfter for udgifter til retshjælp og lignende udgifter, der opstår under kørsel i udlandet, yder den sikrede fuld refusion af udgifter til advokatbistand og krav om sikkerhed til dækning af eventuelle erstatningskrav, som udenlandsk myndighed stiller som sikkerhed for at give tilladelse til udrejse.”

Teksten er klar

”Helt konkret betyder det, at vognmanden skal betale udgifterne ved sikkerhedsstillelse og omkostninger til en advokat - uanset årsagen til sikkerhedsstillelsen. Sagt på en anden måde: Uanset, hvor tåbeligt en chauffør opfører sig i udlandet, så skal vognmanden betale udgifterne til advokat og sikkerhedsstillelse, mens chaufføren altid selv skal betale bøden, og den kan været endog meget stor i visse lande,” påpeger Kurt Friedrichsen.

Seneste eksempel på en bøde, der kan mærkes, fik et medlem fra Esbjerg under en tur til Spanien på grund af overtrædelse af køre-hviletiden. Den lød på 12.000 kroner at betale til den spanske stat.

Aftaler skal på skrift

Kurt Friedrichsen forklarer også, at udgifter til akut behandling hos læger og tandlæger m.v. skal betales af vognmanden.

”Chaufføren må dog ikke køre ud af landet med tegn på sygdomme, som kan kræve behandling i udlandet. Gør han det alligevel efter aftale med vognmanden, så skal chaufføren sikre sig, at aftalen er på skrift. Vi har nemlig i afdelingen dårlige erfaringer med mundtlige aftaler,” forklarer formanden.

Endelig fortæller Kurt Friedrichsen, at hvis chaufføren ikke kan fortsætte transporten på grund af sygdom eller tandsmerter, så skal vognmanden selv afholde udgifterne til chaufførskiftet, og arbejdsgiveren kan ikke kræve, at hans chauffør skal medvirke ved betalingen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131