23948sdkhjf

Jeg skulle ikke have betalt bøden

13. april kørte chauffør Bernt Clausen af sporet på en tysk motorvej. Inden han forlod ulykkesstedet, betalte han 1.500 D-mark i sikkerhedsstillelse. Samtidig beslaglagde politiet hans kørekort. Det kom retur forleden sammen med et køreforbud i Tyskland. I dag fortryder chaufføren, at han betalte bøden.

”I mandags fik jeg mit kørekort tilbage sammen med en påtegning om, at jeg har midlertidigt køreforbud i Tyskland. Efter at have læst om den anden sag (på Lastbil Magasinets hjemmeside, red.) har jeg fortrudt, at jeg skrev under på noget og betalte de 1.500 D-mark. Jeg skulle have ladet mig arrestere i stedet for.”

Sådan siger chaufførafløser og jurastuderende Bernt Clausen, Århus.

Sagen, som han henviser til, har de seneste to dage været omtalt på hjemmesiden. Den drejer sig om en anden dansk chauffør, Finn Meisler, der var ude for et uheld i september sidste år. Han nægtede at betale 2.000 D-mark og underskrive politirapporten.

På vildspor

13. april i år klokken 04.20 var Bernt Clausen på vej mod Danmark ad motorvejen fra Hamborg i en tomandsbetjent bil. Den anden chauffør lå i køjen og sov.

Lige før afkørslen mod Kiel går det galt. Køretøjets højre forhjul kommer ud i rabatten, og inden det er bragt til standsning, er Bernt Clausen kørt ud på en græsmark og har nedlagt et vildthegn.

”På tidspunktet havde jeg kørt fire timer og 15 minutter med pause. Af hensyn til min sovende kollega ville jeg afbryde Traffic Announcment, der er den funktion på radioen, der hæver lydniveauet ved trafikmeldinger,” fortæller Bernt Clausen.

Køretøjet var en Scania med radioen placeret i konsollen over forruden, så for at nå den lænede han sig fremefter og strakte sig, mens han støttede med højre ben mod rattet. Med venstre arm støttede han samtidig sin kropsvægt.

”Radioen var af en nyere type end sædvanlig i vognmandens biler, så det tog længere tid end forudset, og jeg opdager først, at jeg har højre forhjul i rabatten, da rystelser indikerer det,” fortæller chaufføren.

Tværs gennem et vildthegn

Bernt Clausen finder i ulykkesøjeblikket, at det er umuligt at få køretøjet tilbage på vejen, så han koncentrerer sig om at holde bilen på hjulene ned ad en skråning, der er temmelig stejl. Bilen forsætter ned på marken og gennem et vildthegn, inden chaufføren får hold på den.

Hverken Bernt Clausen eller makkeren tager skade ved uheldet. Da de står ud af bilen, kan de konstatere, at den holder på en hel flad græsmark.

”Efter godt ti minutter kommer der en patruljevogn. Den ene betjent konstaterer, at det ikke er en særlig smart parkering. Jeg forklarer, hvad der er sket, og han ser også vore kørekort og begge vore skiver, som han undersøger i patruljebilen,” forklarer Bernt Clausen.

Tror ikke på chaufføren

Efter yderligere godt ti minutter kommer betjentene igen og går rundt om bilen for at se, om der er skader, inden de går tilbage til patruljebilen.

”Så kalder de mig over og vil have mig til at ændre forklaring. Jeg skal sige, at jeg er faldet i søvn, og de skal også bruge kørekortet og skiverne igen, fordi der har meldt sig et vidne, siger de,” forklarer Bernt Clausen.

Vidnet skulle være en chauffør i en turistbus, som ifølge politiets forklaring skulle have tudet i hornet og blinket med lyset, idet lastbilen forulykker. Men Bernt Clausen afviser, at der kom en bus i det samme.

”Så jeg fastholder min forklaring. Jeg har ikke set bussen. Der kom ganske vist en lidt senere, så jeg tror ikke på dem. Jeg tror, at de påstår det bare for at få mig til at ændre forklaring. I det, som de skriver ned på stedet, noterer de, at der er begrundet mistanke om, at jeg er faldet i søvn, men de skriver også min forklaring, og jeg skriver den under,” fortæller chaufføren.

Han har dog aldrig fået en kopi af rapporten, selv om han bad om det.

To muligheder

Efter afgivelse af forklaring bad den ene betjent om hans kørekort, og det kunne Bernt Clausen ifølge politimanden aflevere på to måder. Nemlig enten frivilligt eller under protest, for det skulle bruges ved sagsbehandlingen, som ville vare to til tre dage, og selv om det var lige inden påske, ville højtiden ikke forrykke returneringen, fik chaufføren at vide.

”Det kom i mandags sammen med et midlertidigt, tidsubegrænset køreforbud,” pointerer Bernt Clausen.

Ville have kontanter

”Efter at jeg havde afleveret mit kørekort, ville de også have 1.500 D-mark. Den ene betjent forklarer, at de skal betales, ifald jeg bliver væk fra retsmødet. Jeg havde ikke pengene, men fik ringet til Kruså Bjærgning, som skulle hente bilen, så de havde pengene med,” forklarer chaufføren.

Det har han fortrudt i dag. Han mener, han skulle have ladet sig arrestere, som i tilfældet med Finn Meisler.

”Selv om de havde beholdt mig i et døgn, ville det være en god timeløn,” mener Bernt Clausen.

Læs også artiklen "Bizar sagsbehandling".

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078