23948sdkhjf

SID-formand: Vi fulgte reglerne

SiD Esbjerg afviser, at afdelingen ikke ville hjælpe chauffør Finn Meisler. Hjælpen bestod ifølge formanden i, at chaufføren fik besked på, at han selv kunne henvende sig hos advokaten i Flensborg. Påfølgende skulle Finn Meisler så også selv betale for bistanden.

”Jeg kender ikke sagen.”

Sådan svarede formanden for Chaufførernes Fagforening i Esbjerg, Kurt Friedrichsen i første omgang, da Lastbil Magasinet henvendte sig for at høre, hvorfor man sidste år i september afviste at hjælpe et medlem, men efter lidt betænkningstid siger formanden dog:

”Finn Meisler fik nummeret til advokat Owe Vaagt i Flensborg, som afdelingen bruger i den slags sager, og han fik også at vide, at han selv skulle betale for advokaten.”

I samme åndedrag erindrer Kurt Friedrichsen også, at Finn Meisler efter hans mening kørte som ulovlig vognmand, da ulykken skete.

Tidsubestemt køreforbud

Udtalelserne fra formanden er en kommentar til sagen omtalt i to artikler på hjemmesiden mandag. Den drejer sig om den danske chauffør Finn Meisler, der fik tidsubestemt køreforbud i Tyskland efter et uheld 13. september 2000. Han kørte da som beifahrer på en norsk indregistreret bil.

Ifølge chaufføren afviste Esbjerg-afdelingen at hjælpe ham.

Kurt Friedrichsen gav netop dengang den begrundelse, at det ikke var muligt, når Finn Meisler var ansat hos en udenlandsk vognmand. På ulykkestidspunktet havde chaufføren været medlem i Esbjerg i cirka 10 år.

Vedtaget af medlemmerne

”Det er vedtaget af medlemmerne på generalforsamlingen, at vi ikke går ind og dækker advokatomkostningerne, når de kører for udenlandske vognmænd. Kører de for danske, er det indbygget i forsikringen, at vognmanden dækker omkostningerne til advokaten. Uanset hvor tåbeligt chaufføren opfører sig,” pointerer Kurt Friedrichsen.

Formanden fastholder, at Finn Meisler fik nummeret til advokaten.

”Når der sker uheld i Tyskland, henviser vi alle vore medlemmer til Ulrike Berner,” forklarer formanden. (Ulrike Berner er ansat hos advokatfirmaet Owe Vaagt i Flensborg, red.)

Var selvstændig?

Kurt Friedrichsen forklarer også, at han ikke anså Finn Meisler for at være ansat som beifahrer hos den norske vognmand på ulykkestidspunktet. Formanden mener, at den danske chauffør agerede vognmand.

Finn Meisler kørte i øvrigt for firmaet NorCargo, og bilens norske chauffør lå i sin søde søvn, da køretøjet tog kursen ud i den bløde, tyske rabat.

”Finn entrerede på det tidspunkt som selvstændig vognmand, hvor han havde lejet sig ind på køretøjet på vognmandens tilladelser. Det er ulovligt,” forklarer formanden.

Kurt Friedrichsen pointerer også, at det er en vurderingssag, hvornår afdelingen går ind og hjælper i den slags sager.

”Det beslutter vi selv, men med danske vognmænd er der ingen problemer med advokatomkostninger, for dem betaler arbejdsgiveren,” fastslår formanden.

Helt ude på overdrevet

Påstanden om ulovlig vognmandskørsel vil Finn Meisler ikke have siddende på sig.

”Det er en lodret løgn. Jeg kørte for - og blev aflønnet af - et vikarbureau på ulykkestidspunktet, så Kurt Friedrichsen må jo være bindegal, og den udtalelse vil jeg ikke have til at sidde på mig,” pointerer Finn Meisler. Han vil tage kontakt til formanden for at få en forklaring på beskyldningen.

Chaufføren siger desuden, at det er korrekt, at han fik tilbudt telefonnummeret til advokaten i Tyskland, da han henvendte sig i afdelingen i Esbjerg sidste år i september.

”Men det kan ikke passe, at man ikke kan få hjælp i sin fagforening, når man har betalt til den i flere år, bare fordi man kører for en udenlandsk vognmand. Jeg fik så heldigvis hjælp fra afdelingen i Aabenraa,” forklarer Finn Meisler.

Mødte som forsvarer

Efter afvisningen i Esbjerg flyttede Finn Meisler nemlig over i Chaufførernes Fagforening i Aabenraa, som påfølgende bistod ham med assistance og advokathjælp.

Det blev Urike Berner, som var hans forsvarer i sagen, der som bekendt fandt sin afslutning ved Amtsretten i Neumünster bededag. Her fik den danske chauffør ophævet sit otte måneder gamle køreforbud syd for grænsen.

Flere danske chaufførfagforeninger benytter alle advokaten i Flensborg i sager af den karakter, og efterhånden er Ulrike Berner blevet lidt af en ekspert på transportområdet.

Aabenraa-afdelingen valgte at støtte Finn Meisler, fordi man fandt, at han havde en god sag og var blevet uretfærdigt behandlet. Den fornemmelse holdt altså stik i Retten forleden.

Det lykkedes ikke at få en kommentar fra Urike Berner i går, men Lastbil Magasinet forsøger igen i dag, da vi i morgen vil omtale en lignende sag om en dansk chauffør, der for kort tid siden fik sit kørekort inddraget i samme område som Finn Meisler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078