23948sdkhjf

Dansk chauffør fik køreforbud ophævet

Sidste år i september kørte Finn Meisler galt i Nordtyskland. Politiet inddrog på stedet hans kørekort. Da han tre uger senere fik det retur, var det med en påtegning om tidsubestemt køreforbud i Tyskland. Bededag ophævede Amtsretten i Neumünster forbuddet og nedsatte hans bøde fra 2000 til 500 D-mark.

I fredags satte Amtsretten i Neumünster punktum i en sag, som har haft store personlige og økonomiske omkostninger for chauffør Finn Meisler, Varde.

Selv om Finn Meisler efter otte måneders ventetid fik ophævet sit køreforbud i Tyskland, føler han sig dårlig behandlet af de tyske myndigheder.

13. september 2000 klokken 03.58. Det tidspunkt glemmer chaufføren ikke. Den morgen sad han ved rattet som beifahrer i en norsk indregistreret lastbil på vej mod Danmark. I køjen lå den norske chauffør og sov.

Turen endte nær Quickborn. Her kom de yderste hjul ud i rabatten, og inden Finn Meisler fik bragt køretøjet til standsning, havde han torpederet et vejskilt.

Påstod at han sov

I Retten hævdede anklageren, at ulykken skete, fordi Finn Meisler faldt i søvn. Skiven viste, at han havde overtrådt sin køre-hviletid med cirka tre timer. Men chaufføren afviste, at han var faldet i søvn bag rattet.

”Det kan godt ske, at jeg ikke var så frisk, og måske var jeg lidt uopmærksom, men vejen var meget ujævn, og jeg kørte med en tre-akslet trækker med styrbar midteraksel. Den er mere følsom for ujævnheder end en to-akslet. Jeg mener selv, at det er det fakta, der bevirkede, at jeg kom ud af kurs,” forklarede Finn Meisler.

Af anklageskriftet fremgik det, at der var spor efter 175 meters kørsel i den bløde rabat.

”Da det gik op for mig, at jeg havde hjulene ude i rabatten, var jeg klar over, at det ville gå helt galt, hvis jeg forsøgte at bremse i den bløde jord. Så jeg valgte at tage farten af og forsøge at styre mig ud af problemerne. Godset var forholdsvis let, for det bestod af blomster,” fortalte chaufføren.

Køreturen ude af kurs endte med et ordentligt rabalder.

”Pludselig så jeg et vejskilt komme susende imod mig. Skiltets betonfundament rammer olietanken, og selve skiltet smadrer forruden. Chaufføren i køjen vågnede ved braget, mens glasskår og alle løsdele fløj rundt i kabinen,” forklarede Finn Meisler.

Rodede efter telefonen

Den norske chauffør kom til selv sig. Hverken han eller Finn Meisler led fysisk overlast ved uheldet.

”Vi sad og rodede rundt for at finde mobiltelefonen. Det hele lå hulter til bulter i førerhuset. Til sidst fandt vi den og fik ringet efter hjælp, som nåede frem en god times tid senere,” forklarede Finn Meisler.

Den ene betjent indledte på ulykkesstedet samtalen med at konstatere, at Finn Meisler var faldet i søvn. Det afviste danskeren.

Efter endnu en times tid med tekniske undersøgelser og opmålinger på ulykkesstedet arresterer de to betjente Finn Meisler og tager ham og skiven med på stationen. Inden da har de forsøgt at få ham til at deponere 2000 D-mark til erstatning af skilt og oprydning efter den lækkede olietank.

På stationen var der til gengæld ingen snak om, at der skulle deponeres penge.

Til gengæld nægtede Finn Meisler at underskrive den tyske rapport. Dels følte han sig dårligt behandlet, og dels er han ikke videre god til det tyske sprog.

”Men de beholdt mit kørekort, og det fik jeg først igen efter tre uger, og da havde det en påtegning, som sagde, at jeg ikke måtte køre i Tyskland på ubestemt tid,” fortalte Finn Meisler.

Overtrædelse på skiven

Finn Meisler erkendte i Amtsretten, at der var en køre- hviletidsovertrædelse på skiven. Samtidig forklarede han, at årsagen var, at han var rendt ind i flere punktstrejker både i Belgien og Holland.

”I realiteten slog det køretiden i stykker, så jeg mener, at det må komme ind under force majeure,” fortalte Finn Meisler.

Den danske chauffør forklarede også i retten, hvordan han havde mistet sit job som beifahrer efter uheldet, fordi han ikke kunne køre gennem Tyskland.

Midt i 1980´erne slog Finn Meisler sig ned i Portugal, fordi han blev gift med en portugisisk kvinde. Efter uheldet var han arbejdsløs indtil først på foråret, hvor parret flyttede til Danmark. Her kører han nu som buschauffør.

Bøde på 500 D-mark

Dommeren brugte en del tid til at sætte sig ind i forholdene vedrørende skiven, og modsat anklageren viste han forståelse for de gener, punktstrejkerne havde medført.

Selv om anklageren fastholdt en bøde på 2000 D-mark, afviste dommeren påstanden og nedsatte den til 500 D-mark. Samtidig blev Finn Meislers køreforbud ophævet med øjeblikkelig virkning.

Den danske chauffør er medlem af Chaufførernes Fagforening i Aabenraa, og han blev repræsenteret i Retten af foreningens tyske advokat, Ulrike Berner, Flensborg.

”Jeg er meget tilfreds med sagens udfald. Jeg mener, at det er med rette, at Finn Meisler føler sig dårligt behandlet af det tyske politi. Det synspunkt havde dommeren heldigvis forståelse for,” siger formanden for Aabenraa-afdelingen, Johnny Schytt Nielsen.

Den norske vognmands forsikringsselskab kom i øvrigt til at betale 8.500 D-mark for oprydning og reperation af skiltet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079